Emaliowe Muzeum w Baden Baden

1_05
2

Muzeum Friedera Burda w niemieckim Baden Baden to nowoczesny budynek malowniczo powiązany z otaczającym go ogrodem. Przyjazny dla spacerowicza i atrakcyjny wizualnie stał od razu po inauguracji jedną z modernistycznych ikon miasta. Nie dość, że przez swoje osadzenie w zieleni muzeum nawiązuje do miejscowego Staatliche Kunsthalle, to jeszcze zaprojektowane zostało przez Richarda Meiera, jedną z gwiazd amerykańskiej architektury i laureata Pritzkera.

Podejście twórcy do projektu zasadziło się na haśle: po pierwsze nie szkodzić. Budynek starano się wpisać w istniejący układ drzew Lichtentaler Parku. Majestatyczne korony miały stać się oprawą dla minimalistycznej struktury. Równocześnie zdołano jednak uniknąć zacienienia wnętrz. W budynku, który spełnia funkcje wystawiennicze maksymalna przepustowość światła była jednym z priorytetów. W trosce o stan prezentowanych w muzeum obrazów na wielkopłaszczyznowych przeszkleniach zastosowano filtry przeciwsłoneczne. Aby rozproszyć silne południowe światło na jednej z fasad, zamiast klasycznych okien, zastosowano rodzaj podłużnych szczelin w ścianach.

3_05

Kim jest stojący za tymi subtelnymi rozwiązaniami Richard Meier ? Niezręcznie naprawdę jest przypominać postać jeszcze nie tak dawno głośną. Meier aktywny od lat ’60 zaczynał jako projektant ekskluzywnych will. Echa rozwiązań rodem z architektury rezydencjonalnej widać zresztą w Baden Baden doskonale. Od lat ’90 zaczął zbierać prestiżowe zamówienia na budynki użyteczności publicznej, głównie muzea. W rodzinnych Stanach zrealizował Getty Center w Los Angeles i High Museum w Atlancie. W Europie pracował m.in. w Barcelonie, Frankfurcie, Hadze, Paryżu i Rzymie. Wszędzie język architekta jest łatwo rozpoznawalny. O jego sztuce mówi się jako o „białej architekturze”. Wychodząc od koncepcji Miesa van der Rohe i Le Corbusiera Meier zdobywał coraz większą lekkość i swobodę. Jedynym „uwiązaniem” twórcy wydaje się konsekwentnie stosowana biała, emaliowa okładzina ścian. Widoczna na strukturze siatka spoin stała się już w latach ’90 wizytówką mistrza.

fotografie: Muzeum Friedera Burda

Tagi:
Skomentuj:
Loading Facebook Comments ...

Komentarze

0 komentarzy