Krakowskie Centrum Kongresowe

©Ingarden & Ewý – Architekci, Kraków, współpraca Arata Isozaki & Associates, Tokyo; Wizualizacja/e: Monokolor – Krzysztof Drozda

Kraków, dla większości to synonim tłumów turystów szturmujących Wawel, Rynek czy Kościół Mariacki. Jest w tym oczywiście sporo prawdy – żadne z polskich miast nie może poszczycić się tyloma zabytkami – jednak oblicze Krakowa jest też inne. Duże międzynarodowe imprezy, kongresy czy konferencje coraz częściej odbywają się w mieście. Firmy  organizacje chętnie lokują swoje zjazdy w mieście o kameralnym charakterze i dużej dozie uroku. Niemniej jednak stolica Małopolski nie posiada jak na razie wystarczająco dużej sali konferencyjnej, wygodnego i nowoczesnego budynku kongresowego, który spełniałby współczesne wymogi techniczne.

Wyzwania projektowe

Konkurs na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną Centrum Kongresowego został rozstrzygnięty w 2007 roku. Pierwszą nagrodę otrzymała propozycja pod kierownictwem Krzysztofa Ingardena i Jacka Ewy. 28 października 2010 roku wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego obiektu.

ice_krakow_budynek_z_zewnatrz__2

„Projektowane Centrum Kongresowe stworzy nowy architektoniczny punkt odniesienia dla fragmentu miasta Krakowa w rejonie bulwarów wiślanych, a jednocześnie samo podporządkuje się prestiżowemu historycznemu i współczesnemu kontekstowi – począwszy od wzgórza Wawelu, przez panoramę Starego Krakowa, Kazimierza i Podgórza. Układ funkcjonalny i kompozycyjny obiektu wynika z zastanego w rejonie inwestycji układu kierunków komunikacyjnych i całkowicie wykorzystuje naturalne walory widokowe miejsca do wykreowania przestrzeni publicznych otwartych na widoki w kierunku głównych akcentów panoramy Starego Miasta”,

tak projekt opisali projektanci. Bardzo prestiżowa lokalizacja – na lokalizację obiektu wybrano działkę w centrum miasta, obok Ronda Grunwaldzkiego, nad Wisłą, niedaleko Kazimierza, naprzeciwko Wawelu – stała się jednak też dla projektantów wyzwaniem.

Nieregularna, organiczna bryła o opływowych kształtach, tak została skomentowana przez architektów:

„Jej współczesny wyraz określa bryła ukształtowana organicznie z dużym przeszklonym foyer – falująca nieznacznie ze spadkiem w kierunku Wisły, w celu zredukowania skali budynku w panoramie bulwarów. Takie ukształtowanie bryły pozwalauczestnikom kongresów i koncertów widzieć miasto z foyer i jednocześnie być doskonale widzianym”.

ice_krakow_sala_audytoryjna_1

Kwestie wizerunkowe

Poza przeszkloną elewacją foyer boczne ściany budynku pokryją układane na przemian z szybami płyty w blachy tytanowo-cynkowej, uzupełnione płytami ceramicznymi i kamiennymi. Granit, wapień  piaskowiec (te same kamienie, które znaleźć można m.in. na Wzgórzu Wawelskim) pojawią się na elewacjach. Kompozycja tych różnych materiałów wraz  przeszkleniami stworzy mozaikę na elewacjach budynku i zdecyduje o jej wyrazie.

Wielofunkcyjny gmach (poza konferencjami czy kongresami będą się tu mogły odbywać koncerty muzyczne, spektakle teatralne, pokazy artystyczne, filmowe, baletowe) będzie ogromny. Na powierzchni 37000 m2 znajdą się trzy sale kongresowe o pojemności 1800, 600 i 300 miejsc, uzupełnione o zespół mniejszych sal konferencyjnych. Co więcej, w budynku zaplanowano magazyny, zaplecze techniczne, parking podziemny na około 300 miejsc.

ice_krakow_zew_noc_2ice_krakow_ice_1_ingarden_ewy_architekci_krakow_oraz_arata_isozaki_associates_tokyoice_krakow_widok_foyer_2ice_krakow_sala_audytoryjna_2ice_krakow_sala_teatralna_2_ingarden_ewy_architekci_krakow_oraz_arata_isozaki_associates_tokyo
Tagi:
Skomentuj:
Loading Facebook Comments ...

Komentarze

0 komentarzy