The Hill House zaprojektowany i zbudowany w latach 1902 – 1904 przez małżeństwo Charlesa i Margaret Mackintosh'ów, jest jednym z najsłynniejszych i najoryginalniejszych budynków znajdujących się w Szkocji. Usytuowany jest na wzgórzu, nad rzeką Clyde w Helensburghu.
Wymagający klient
Dom powstał na zlecenie Waltera Blackie'ego. Dochody z prężnie rozwijającego się wydawnictwa Blackie and Son pozwoliły biznesmenowi na zakup działki w Helensburghu, na zachód od Glasgow, gdzie pragnął zbudować wymarzoną rezydencję rodzinną. Dzięki poleceniu Talwina Morrisa, Blackie zaproponował pracę nad domem małżeństwu Mackintosh'ów. Charles był już w tym czasie wziętym architektem i jego poprzednie projekty zaimponowały zamożnemu inwestorowi. Walter Blackie okazał się bardzo wymagającym klientem, obdarzonym nietuzinkowym gustem estetycznym. Mężczyzna nie chciał, żeby budynek wykonany był z cegły, tynku i drewnianych belek. Nie interesowała go również charakterystyczna dla zabudowy zachodniej Szkocji – czerwona dachówka. Zamiast tych ówcześnie popularnych materiałów, Blackie poprosił o szare ściany oraz dach z łupka. Nie życzył sobie także nadmiernej liczby ozdób. Prócz tego pozostawił parze twórców wolną rękę co do innych szczegółów konstrukcji budynku. Pozwoliło to Mackintoshom na zaprojektowanie wnętrza, mebli oraz wyposażenia The Hill House. W celu dostosowania każdego najdrobniejszego szczegółu konstrukcji do potrzeb przyszłych mieszkańców, architekt na krótki okres zamieszkał z rodziną Blackie'ch, żeby przeanalizować codzienne nawyki poszczególnych jej członków.
Tradycja i nowoczesność
Charles Macintosh mógł podczas sporządzania projektu urzeczywistnić swoją wizję „domu przyszłości”. Pragnął stworzyć nowoczesną wersję tradycyjnego szkockiego budynku. Do pokrycia jego zewnętrznych ścian użył kosztownego cementu portlandzkiego, dotychczas praktycznie nieużywanego w Szkocji. The Hill House charakteryzuje się rozległą i jednolitą powierzchnią ścian, które przytłaczają niewielkie okna. Dzięki takiemu zabiegowi rezydencja sprawia wrażenie masywnej i trwałej. Jej charakterystyczną cechą jest zastosowana przez architekta asymetria. Macintosh celowo zerwał z klasyczną koncepcją architektoniczną, co dobrze odzwierciedla fasada budynku: ani jeden element nie występuje tu w parze z drugim, chociaż wszystkie pasują do siebie, tworząc harmonijną całość.
Surowość zewnętrznych cech budynku (szare ściany, brak modnych wówczas elementów ozdobnych) mocno kontrastuje z jego wnętrzem, które stanowi starannie wykończoną, ciepłą, wręcz egzotyczną przestrzeń do życia. Według koncepcji Macintosha minimalizacja zewnętrznych dekoracji miała uwypuklić niezwykłość wnętrza, które obrazowało zamiłowanie pary projektantów do stylu secesyjnego.
Małżeństwo Mackintosh'ów w The Hill House w sposób niepowtarzalny połączyło ze sobą kilka stylów, m.in. secesję, Arts and Crafts, a także elementy architektury japońskiej oraz włoskiej. Dlatego część krytyków zalicza ich dzieło do nurtu fusion. Jednak powszechniejszą tendencją jest określanie „Domu na wzgórzu” jako sztandarowy przykład stylu Arts and Crafts, bardzo popularnego w Wielkiej Brytanii, szczególnie na przełomie wieku XIX i XX.
Hill House Box
Obecnie zabytkowy budynek został objęty nowatorskim programem ochronnym. Na jego pierwszym etapie wokoło domu wzniesiono imponującą stalową konstrukcję ramową - Hill House Box. Pokryta specjalną siatką "obudowa" ma za zadanie chronić dzieło Mackintoshów przed częstymi w tej części globu opadami deszczu i dalszym nasiąkaniem ścian, będących w opłakanym stanie.
Hill House Box otworzył także przed zwiedzającymi możliwość obejrzenia budynku z kompletnie nowej perspektywy. Specjalny chodnik oplatający i wznoszący się ponad domem pozwala podziwiać tę architekturę pod nowym, zaskakującym kątem.
Podstawowe typy pomników zaczęły pojawiać się już w starożytności. Ludzie od zarania dziejów stawiają różne figury, aby upamiętnić lub uhonorować ważne osoby czy wydarzenia. Z każdym rokiem takich dzieł przybywa i co ciekawe, z każdym rokiem są one coraz bardziej monumentalne. Mamy dla Was zestawienie 5 największych pomników na świecie!
Tymczasowa instalacja, która znalazła się na Festiwalu Miłości w Londynie została zlecona przez londyńskie Soutbank Centre. Realizacją owej instalacji zajęli się Morag Myerscough i Luke Morgan.
Projektowanie zakrojone na tak zwanych „wykluczonych” i środowiska znajdujące się w sytuacjach ekstremalnych przeżywa od kilku miesięcy prawdziwy boom. Wydaje się, że nagroda Pritzkera dla Shigeru Bana ostatecznie przypieczętowała wieloletnią kampanię rewaluacji architektury społecznie zaangażowanej. Wejście „designu dla bezdomnych” na salony to jednak nie tylko wydarzenia o randze symbolicznej, ale przede wszystkim szereg nowych, bardzo ciekawych projektów. Część z nich, jak Cardborigami ze Stanów, czy francuskie A-Kamp47 zaskakują śmiałą, ale przy tym skrajnie funkcjonalną formą artystyczną. Inne, jak Apparatus X: Sustainable Disaster Relief Vehicle, wydają się z kolei realizacjami fundamentalnych potrzeb i trudno je rozpatrywać w kontekście innym niż szeroko rozumiany humanizm.
Od kiedy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska w 2013 roku uruchomił program dopłat dla nowego budownictwa o zredukowanym zapotrzebowaniu na energię, domy pasywne zyskały realną szansę pobicia polskiego rynku budowniczego. Nie chodzi tu zresztą o same dopłaty. Nawet bez pomocy rządu koszty przyjaznego dla środowiska budownictwa będą z czasem spadać. Dziś w Polsce koszt budowy domu pasywnego to od 8 do 15 procent więcej niż budowa w starym stylu. W Niemczech, gdzie domy pasywne wyszły już z fazy raczkowania, koszty dodatkowe to jedynie 3-8 procent. Rosnąca powszechność i postęp technologiczny przesunęły hasło „dom pasywny” z pola innowacyjnej ciekawostki ku ogólnodostępnej perspektywie.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.