Auguste Perret: prekursor żelbetonu w ośmiu odsłonach

Auguste Perret: prekursor żelbetonu w ośmiu odsłonach

Paryskie Cité de l’Architecture et du Patrimoine od lat szuka formuÅ‚y, która pozwoli nie tylko na atrakcyjnÄ… promocjÄ™ historii architektury, ale również na unikniÄ™cie tymczasowego charakteru edukacyjnych przedsiÄ™wzięć. Punktowe wydarzenia, choć wywoÅ‚ujÄ… czÄ™sto medialne zamieszanie, po kilku tygodniach koÅ„czÄ… wÅ›ród kurzu archiwów. Aby uniknąć muzealnej sztampy spece z paryskiego Centrum Architektury zdecydowali siÄ™ rozszerzyć ofertÄ™ instytucji o ciÄ…g wirtualnych, internetowych wystaw. UnikniÄ™to dziÄ™ki temu groźby, że widz jedynie przespaceruje siÄ™ miÄ™dzy obiektami, a opasÅ‚y katalog tkwić bÄ™dzie przez lata nieruszany na bibliotecznym regale. Wystawa wirtualna, bÄ™dÄ…ca w rzeczywistoÅ›ci rodzajem internetowego albumu, nie dość że poszerza publiczność Cité, to jeszcze pozostawia po sobie Å›lad w ogólnodostÄ™pnej przestrzeni. Co ważne: internauta nie musi też pÅ‚acić za bilet.

PremierÄ™ w zeszÅ‚ym tygodniu miaÅ‚a nowa odsÅ‚ona pracy kuratorów Cité: projekt poÅ›wiÄ™cony jednemu z prekursorów modernizmu we Francji, „ojcowi żelbetonu”, Auguste Perretowi (1874-1954).

Wystawa zatytuÅ‚owana lakonicznie „Osiem arcydzieÅ‚” przedstawia inżynieryjnÄ… spuÅ›ciznÄ™ architekta w oparciu o klasycznÄ…, chronologicznÄ… narracjÄ™. Archiwalne, nieznane aż do dzisiaj fotografie, szkice i projekty ukazujÄ… nie tylko zaplecze pracy jednego z „Wielkich”, ale również stanowiÄ… klucz do zrozumienia tego, czym staÅ‚o siÄ™ w XX wieku profesjonalne studio architektoniczne. Auguste Perret byÅ‚ bowiem nie tylko architektem, ale również przedsiÄ™biorcÄ…. Problemy, z którymi musiaÅ‚ siÄ™ borykać miaÅ‚y zarówno formÄ™ czysto architektonicznÄ…, jak i biznesowÄ….

Perret, syn paryskiego kamieniarza stworzyÅ‚ z dwoma swoimi braćmi, Gustavem i Claudem pod koniec XIX wieku jedno z prekursorskich wówczas rozwiÄ…zaÅ„: studio projektowe blisko wspóÅ‚pracujÄ…ce z wspóÅ‚zależnÄ… od niego firmÄ… budowlanÄ…. Perret nie staÅ‚ siÄ™ jednak wyrachowanym rekinem biznesu. Sprawne funkcjonowanie studia i finansowy sukces umiejÄ™tnie poÅ‚Ä…czyÅ‚ z technologicznÄ… i artystycznÄ… innowacyjnoÅ›ciÄ…. Zapalony czytelnik pism Viollet -le-Duca, jeden z wybitniejszych studentów École des Beaux-Arts w Paryżu szybko zapisaÅ‚ siÄ™ w historii europejskiej architektury jako pionier zbrojonego betonu.

Kuratorzy wystawy zwracajÄ… uwagÄ™, że rola Perreta zasadza siÄ™ na rewolucyjnej przemianie sposobu myÅ›lenia o architekturze. Nowy porzÄ…dek polegaÅ‚ bowiem na myÅ›leniu o architekturze przez pryzmat form sugerowanych przez techniczne możliwoÅ›ci materiaÅ‚ów, a nie operowanie tradycyjnymi porzÄ…dkami. RównoczeÅ›nie prezentowany zbiór archiwaliów pozwala spojrzeć na twórczość Perreta jako na coÅ› wiÄ™cej niż wypadkowÄ… odkryć technologicznych. Z rysunków, studiów detali i caÅ‚oÅ›ciowych projektów wyÅ‚ania siÄ™ obraz klasycznego laboratorium pracy artystycznej. Bohaterem wystawy jest Perrault: architekt-inżynier-artysta.

Kamienica przy ulicy Frankilna w Paryżu, 1903
Kamienica przy ulicy Frankilna w Paryżu, 1903
Teatr na Polach Elizejskich w Paryżu, 1913
Wnętrze kościoła Notre Dame w Raincy, 1923
Sala Cortota w Paryżu, 1929
Mobilier National w Paryżu, 1937
Pałac Jeny, 1939
VII. Ratusz, Hawr, 1956
KoÅ›cióÅ‚ Å›w. Józefa w Hawrze, 1957

Fotografie: © Chevojon, © Fondation Perret, Auguste et Perret frères. 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informacjÄ™ o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.