Auguste Perret: prekursor żelbetonu w ośmiu odsłonach

Auguste Perret: prekursor żelbetonu w ośmiu odsłonach

Paryskie Cité de l’Architecture et du Patrimoine od lat szuka formuły, która pozwoli nie tylko na atrakcyjną promocję historii architektury, ale również na uniknięcie tymczasowego charakteru edukacyjnych przedsięwzięć. Punktowe wydarzenia, choć wywołują często medialne zamieszanie, po kilku tygodniach kończą wśród kurzu archiwów. Aby uniknąć muzealnej sztampy spece z paryskiego Centrum Architektury zdecydowali się rozszerzyć ofertę instytucji o ciąg wirtualnych, internetowych wystaw. Uniknięto dzięki temu groźby, że widz jedynie przespaceruje się między obiektami, a opasły katalog tkwić będzie przez lata nieruszany na bibliotecznym regale. Wystawa wirtualna, będąca w rzeczywistości rodzajem internetowego albumu, nie dość że poszerza publiczność Cité, to jeszcze pozostawia po sobie ślad w ogólnodostępnej przestrzeni. Co ważne: internauta nie musi też płacić za bilet.

Premierę w zeszłym tygodniu miała nowa odsłona pracy kuratorów Cité: projekt poświęcony jednemu z prekursorów modernizmu we Francji, „ojcowi żelbetonu”, Auguste Perretowi (1874-1954).

Wystawa zatytułowana lakonicznie „Osiem arcydzieł” przedstawia inżynieryjną spuściznę architekta w oparciu o klasyczną, chronologiczną narrację. Archiwalne, nieznane aż do dzisiaj fotografie, szkice i projekty ukazują nie tylko zaplecze pracy jednego z „Wielkich”, ale również stanowią klucz do zrozumienia tego, czym stało się w XX wieku profesjonalne studio architektoniczne. Auguste Perret był bowiem nie tylko architektem, ale również przedsiębiorcą. Problemy, z którymi musiał się borykać miały zarówno formę czysto architektoniczną, jak i biznesową.

Perret, syn paryskiego kamieniarza stworzył z dwoma swoimi braćmi, Gustavem i Claudem pod koniec XIX wieku jedno z prekursorskich wówczas rozwiązań: studio projektowe blisko współpracujące z współzależną od niego firmą budowlaną. Perret nie stał się jednak wyrachowanym rekinem biznesu. Sprawne funkcjonowanie studia i finansowy sukces umiejętnie połączył z technologiczną i artystyczną innowacyjnością. Zapalony czytelnik pism Viollet -le-Duca, jeden z wybitniejszych studentów École des Beaux-Arts w Paryżu szybko zapisał się w historii europejskiej architektury jako pionier zbrojonego betonu.

Kuratorzy wystawy zwracają uwagę, że rola Perreta zasadza się na rewolucyjnej przemianie sposobu myślenia o architekturze. Nowy porządek polegał bowiem na myśleniu o architekturze przez pryzmat form sugerowanych przez techniczne możliwości materiałów, a nie operowanie tradycyjnymi porządkami. Równocześnie prezentowany zbiór archiwaliów pozwala spojrzeć na twórczość Perreta jako na coś więcej niż wypadkową odkryć technologicznych. Z rysunków, studiów detali i całościowych projektów wyłania się obraz klasycznego laboratorium pracy artystycznej. Bohaterem wystawy jest Perrault: architekt-inżynier-artysta.

Kamienica przy ulicy Frankilna w Paryżu, 1903
Kamienica przy ulicy Frankilna w Paryżu, 1903
Teatr na Polach Elizejskich w Paryżu, 1913
Wnętrze kościoła Notre Dame w Raincy, 1923
Sala Cortota w Paryżu, 1929
Mobilier National w Paryżu, 1937
Pałac Jeny, 1939
VII. Ratusz, Hawr, 1956
Kościół św. Józefa w Hawrze, 1957

Fotografie: © Chevojon, © Fondation Perret, Auguste et Perret frères. 

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.