Dworzec Roku 2022
Zapraszamy do udziału w konkursie Dworzec Roku 2022. Inicjatywa ma na celu wybranie najlepiej zaprojektowanego i dostosowanego do potrzeb podróżnych dworca kolejowego w Polsce.
Ten wyjątkowy obiekt sportowy jest zdecydowanie najdroższą inwestycją spośród konstrukcji nominowanych do VIII edycji Nagrody Architektonicznej POLITYKI. Całkowity koszt jego budowy wyniósł 45,5 mln zł.
Historia powstania usytuowanej przy krakowskich Błoniach Hali KS Cracovia 1906 z Centrum Sportu Niepełnosprawnych doskonale ilustruje z jakimi problemami, dzień w dzień, muszą zmagać się polscy architekci. Projekt realizacyjny obiektu powstał w latach 2008-2009, kiedy Gmina Miejska Kraków wraz ze stowarzyszeniem Architektów Polskich ogłosiła otwarty konkurs architektoniczny. Jego zwycięzcą zostało dobrze znane krakowianom Biuro Projektów Lewicki Łatak. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę okazało się, że architekci będą musieli poczekać, gdyż pomysłodawcą przedsięwzięcia zabrakło środków finansowych. Wydawało się, że realizacja projektu nigdy nie dojdzie do skutku i stanie są on jednym z wielu ambitnych i pięknie wyglądających na papierze planów, które przepadną raz na zawsze, co biorąc pod uwagę kłopoty kapitałowe polskiego budownictwa nikogo nie dziwiło.
Jednak w 2015 r. Gmina reaktywowała pracę nad Halą i ogłosiła przetarg mający na celu wyłonienie generalnego wykonawcy obiektu. Wygrała go firma Skanska S.A. Zaktualizowano również całą dokumentacje projektową i w 2016 roku zaczęła się właściwa budowa, która trwała 23 miesiące. W 2018 r. Hala była gotowa służyć fanom sportu.
Hala KS Cracovia 1906 z Centrum Sportu Niepełnosprawnych to obiekt wielofunkcyjny. Jej sercem jest uniwersalna sala do gier halowych o wymiarach 44x26m. Okalają ją trybuny mogące pomieścić do 818 osób (wszystkie miejsca są siedzące). Na wschód od sali, na tym samym poziomie, umieszczono nowoczesne szatnie, umywalnie oraz pokój pierwszej pomocy. W północno-zachodniej części obiektu znajduje się siłownia. Wszystkie te pomieszczenia zostały stworzone z myślą o osobach niepełnosprawnych. Budynek mieści także kawiarnię, taras widokowy, część biurową, salę konferencyjną, zaplecze socjalne, część techniczną oraz 13 dwuosobowych pokoi gościnnych.
Za największą zaletę usytuowanej przy al. Focha Hali uważa się jej idealne wpasowanie w teren historycznie oraz turystycznie istotny dla grodu Kraka. Ze względu na ograniczenia dopuszczalnej wysokości, budynek został wkopany w grunt.
Architektura Hali KS Cracovia charakteryzuje się modernistycznym, wręcz ascetycznym rzemiosłem, niemal wtapiającym się w krajobraz krakowskich Błoni oraz płynącej nieopodal rzeki Rudawy. Korpus obiektu wykonany jest z wylanego na miejscu żelbetu, zaś w jego przestrzeniach zamkniętych zdecydowano się pozostawić surowy beton. Całość konstrukcji dopełnia stal cortenowska oraz wierzchnia warstwa betonu pokrytego farbą o rudawym odcieniu. Budynek z całą pewnością nie jest dziełem sztuki, ale solidnym projektem łączącym szacunek do zastanego pejzażu przy maksymalnym zniwelowaniu kosztów budowy z funkcjonalną przestrzenią przeznaczoną do uprawiania sportu.
Źródło: karcherhalacracovia.pl
Zapraszamy do udziału w konkursie Dworzec Roku 2022. Inicjatywa ma na celu wybranie najlepiej zaprojektowanego i dostosowanego do potrzeb podróżnych dworca kolejowego w Polsce.
Kaplica św. Ignacego w Seattle, zaprojektowana przez Steven Holl Architects, została uhonorowana przez Amerykański Instytut Architektów Nagrodą Dwudziestopięciolecia. Nagroda ta przyznawana jest budynkom, które przetrwały próbę czasu, pozostając ikonami architektury pomimo upływu 25 lat. Kaplica św. Ignacego ukończona w 1997 r. odzwierciedla ideały duchowości jezuickiej i umożliwia wiernym odnalezienie spokoju w medytacji.
SARP Oddział Kraków zaprasza studentów architektury do uczestnictwa w konkursie o Stypendium Twórcze. Najbardziej utalentowani studenci mają szansę zdobyć staż w renomowanym studiu architektonicznym oraz wyjazd na Biennale w Wenecji.
Biuro architektoniczne Aedas ujawniło projekt inwestycji Jurong East Integrated Transport Hub, będącej połączeniem ośrodków transportu, pracy i rekreacji, zlokalizowanej w tętniącej życiem dzielnicy handlowej poza centrum Singapuru. Inwestycja, obejmująca stację przesiadkową i wieżę biurową, a także nowoczesne udogodnienia, ma służyć lokalnej społeczności.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.