Demokratyczny deptak. Nowy projekt Elemental

Demokratyczny deptak. Nowy projekt Elemental

Kilka miesiÄ™cy temu Sir Norman Foster przedstawiÅ‚ projekt SkyCycle (zakÅ‚adaÅ‚ on zbudowanie w Londynie Å›cieżek rowerowych i szlaków pieszej komunikacji ponad liniami kolejowymi i trasami szybkiego ruchu) jedni wziÄ™li go za utopijny, drudzy – za proroczy. Podzielenie gÅ‚osów krytyki w przypadku Fostera dziwi tym mocniej, że premiera koncepcji spiÄ™cia Santiago gigantycznÄ… rowerowÄ… Å›cieżkÄ…, którÄ… przedstawiÅ‚o w tym tygodniu studio Elemental spotkaÅ‚o siÄ™ tylko z aplauzem. Czemu Foster musiaÅ‚ tÅ‚umaczyć siÄ™ ze swoich ekologicznych pomysÅ‚ów, a Elemental przyjmowany jest ciepÅ‚o już od progu?

Rowerowa Agora

Projekt stworzony w studio Elemental, o którego dziaÅ‚alnoÅ›ci pisaliÅ›my już kilkakrotnie, choć na wizualizacjach wyglÄ…da imponujÄ…cÄ…, w rzeczywistoÅ›ci wydaje siÄ™ bardzo prosty do zrealizowania. ZespóÅ‚ architektów i urbanistów postuluje stworzenie piÄ™tnastokilometrowej Å›cieżki okrążajÄ…cej zbocza wzgórza San Cristobal. Nie chodzi w przedsiÄ™wziÄ™ciu tylko o stworzenie przestrzeni rekreacji i rewitalizacjÄ™ terenów zielonych. Trasa rowerowa ma doprowadzić do tego, co nie udaÅ‚o siÄ™ przez póÅ‚ wieku wÅ‚odarzom miasta: zintegrowaniu mieszkaÅ„ców dzielnic miasta. Rowerowo-pieszy szlak ma być nie tylko miejscem niedzielnych spacerów, ale przede wszystkim miejscem publicznym i ruchomÄ… agorÄ…. Projekt nazwany roboczo „Metropolitan Promenada” ma na celu stworzenie integrujÄ…cej przestrzeni publicznej. Architekci w wypowiedziach dla mediów podkreÅ›lajÄ…, że Chile, choć z roku na rok bogatsze, nie radzi sobie z niwelowaniem różnic spoÅ‚ecznych. Różnica miÄ™dzy zamożnym centrum, a peryferiami pozostajÄ…cymi w ekonomicznej stagnacji staje siÄ™ źródÅ‚em napięć. Rowerowa Å›cieżka nie bÄ™dzie oczywiÅ›cie lekarstwem na spoÅ‚eczno-ekonomiczny problem. Architektom chodzi o eksperyment: skoro miejsce Agory-placu zastÄ™pujÄ… dziÅ› centra handlowe, może warto szukać alternatywnych przestrzeni wspólnych w miejscach dotychczas marginalizowanych ? Integracja grup spoÅ‚ecznych może mieć miejsce wszÄ™dzie.

Szybciej, lepiej, taniej

Koszty realizacji projektu wyceniono wstÄ™pnie na 16 mln dolarów. To zaskakujÄ…co niewiele, biorÄ…c pod uwagÄ™, że Santiago nie dorobiÅ‚o siÄ™ dotychczas projektów o porównywalnej skali, a ich realizacja we wÅ‚aÅ›ciwym centrum jest technicznie rzec biorÄ…c niemożliwa. RównoczeÅ›nie w budżecie piÄ™ciomilionowego molocha, jakim jest Santiago, 16 milionów to jedynie uÅ‚amek budżetu, który miasto może przeznaczyć na inwestycje w infrastrukturÄ™. Wydaje siÄ™ wiÄ™c, że maÅ‚ym kosztem rozwiÄ…zany zostanie jeden z najważniejszych urbanistycznych problemów metropolii.

Chilijczycy majÄ… nadziejÄ™, że dobra passa bÄ™dzie trwaÅ‚a nadal. Prace projektowe i okres uzgadniania z wÅ‚adzami pozwoleÅ„ na rozpoczÄ™cie prac udaÅ‚o siÄ™ zamknąć w okresie jednego roku. Jeszcze w tym roku ma powstać pierwsze 4 kilometrów Å›cieżek spacerowych.

Wizualizacje © Guy Wenborne, studio Elemental
Fotografie Santiago: Wikimedia Commons

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informacjÄ™ o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.