Bałtycka Agora dla Parnawy w Estonii
Projektem Bałtyckiego Parku Sztuki biuro WXCA nie tylko udowodniło swoją międzynarodową rangę, ale potwierdziło również, że czegokolwiek architekci się nie dotkną – zamienia się w złoto.
Czy przestrzeń nowoczesnego miasta musi być zawieszona gdzieś pomiędzy nowoczesnymi gmachami a zaniedbanymi pamiątkami z poprzedniej epoki? Twórcy wrocławskiego projektu BAZARISTAN od prawie roku starają się wzniecić dyskusję dotyczącą przyszłości i stanu miejskich targowisk i wskazać nowe drogi rozwoju. Po zeszłorocznej wystawie w siedzibie wrocławskiego BWA Design przyszła kolej na konkretne propozycje kolektywu. W tym tygodniu BAZARISTAN opublikował pierwsze wizualizacje i plany remontu bazaru na Ptasiej we Wrocławiu. Projekty powstały po szeregu konsultacji z kupcami, spółką zarządzającą targowiskiem i Biurem Rozwoju Wrocławia.
Artyści ratują targowisko
U genezy projektu leży ciąg wydarzeń z lipca 2013. Artyści rozpoczęli wtedy na Ptasiej we Wrocławiu animację oraz szereg dyskusji, popartych pracami plastycznymi. Między warzywnymi straganami, można było znaleźć przedmioty artystyczne. Nie chodziło jednak o efemeryczną ingerencję i jednorazowe „spotkanie ze sztuką”. Artyści już w lipcu deklarowali chęć stworzenia porządkującego projektu przebudowy dla targowiska. Chodziło o to, aby nie tylko usprawnić nieco archaiczną przestrzeń, ale również zachować jej specyficzny charakter, specyfikę centrum integrującego mieszkańców dzielnicy.
Opublikowany projekt przebudowy jest spełnieniem wcześniejszych deklaracji. Architekci proponują wprowadzenie jednolitej posadzki i zadaszenia z charakterystycznej falistej blachy. Ujednolicona ma zostać graficzna oprawa stoisk. Chaos ogłoszeń ma zastąpić bardziej wyrafinowana typografia.
Coś więcej niż bazar
Czym właście jest BAZARISTAN ? Głos należy chyba oddać kuratorce projektu, Aleksandrze Wasilkowskiej:
„BAZARISTAN to wspólnota kupiecko-artystyczna, która powstała w tym roku we Wrocławiu w ramach działań Laboratorium Sztuki i Architektury i Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. BAZARISTAN rozwija projekt architektoniczno artystyczny ochrony i rozbudowy istniejącego targu przy ul. Ptasiej, który łączy sztukę, architekturę, ekonomię i codzienność.
BAZARISTAN jest inicjatywą, która obejmuje targowisko na Ptasiej ochroną. Żeby ocalić bazar od likwidacji lub zamknięcia go w aseptycznej hali przygotowujemy projekt rozbudowy, który na zasadzie społecznej, horyzontalnej rzeźby połączy na nowo architekturę, sztukę, ekonomię społeczną z działaniami kupców i artystów. Nasza kolektywna praca łączy architekturę, sztukę i codzienność w zupełnie nowy asamblaż, który uwalnia architekturę z getta ekspertów, inżynierów i zamkniętych biur do szerszej debaty o kulturze i przestrzeni miasta. BAZARISTAN wypracowuje nową metodę budowania architektury opartej o wielość, współdziałanie, kontakty realne i cielesne wynikające ze zrozumienia całej złożoności sytuacji społecznej i ekonomicznej miasta.
Historia targu zaczyna się w 1989 na Nadodrzu, na placu, który pozostał po wyburzonych kamienicach i przypomina historię wielu innych bazarów, które oddolnie wyłoniły się w lukach miasta po transformacji. Plac wyłożono betonowymi płytami, po pewnym czasie pojawiło się kilka samochodów, które nielegalnie sprzedawały towary z bagażnika i wystawek na ceratach. W 1995 roku powołano spółkę i targowisko zostało zalegalizowane. Dziś targ na Ptasiej po latach dobrobytu zaczyna podupadać i jego przyszłość jest niepewna. Stare kioski nie spełniają obowiązujących norm, utrudniając kupcom handel i konkurowanie z supermarketami. Dachy przeciekają, zimą klienci wolą robić zakupy w ogrzanych i doświetlonych sklepach, kolejne kioski pustoszeją. Mimo tej sytuacji targ przy Ptasiej wciąż pozostaje lokalnym centrum. Tu pracuje ponad trzydziestu drobnych przedsiębiorców, tu spotykają się sąsiedzi z okolicy, tu można kupić torbę ziół za sześć złotych, truskawki prosto z pola i najlepsze kiszone ogórki w dzielnicy. Ale targ na Ptasiej to nie tylko miejsce wymiany towarów i usług. To też nieformalne miejsce spotkań, performance zbiorowości, ucieleśnienie kontaktów, gdzie realny pieniądz staje naprzeciw realnego towaru, a ruch mas kupujących i sprzedających wzbudza specyficzny stan ferworu i przyjemności. Spontaniczna architektura istniejącego bazaru jest kwintesencją gospodarki pomysłowości i filozofii „zrób to sam”. Kolejne dobudówki, narastające warstwy blachy falistej, samo-organizujące się ścieżki pomiędzy skrzynkami tworzą nieformalny, mozaikowy świat, w którym czas płynie wolniej”.
Za koncepcją przebudowy stoją Aleksandra Wasilkowska i Maciek Siuda
materiały: Bazaristan
wizualizacje: Jurek Mazurkiewicz.
Projektem Bałtyckiego Parku Sztuki biuro WXCA nie tylko udowodniło swoją międzynarodową rangę, ale potwierdziło również, że czegokolwiek architekci się nie dotkną – zamienia się w złoto.
Do 15 lipca trwa nabór do trzeciej edycji Międzynarodowego Konkursu FUTUWAWA. Dwie poprzednie pozwoliły zgromadzić i zaprezentować na portalu futuwawa.pl ponad 400 projektów dla Warszawy przyszłości z zakresu architektury, urbanistyki i sztuki w przestrzeni publicznej. Powstała w ten sposób strefa niczym nieograniczonego eksperymentu, która pozwala bawić się miastem, ale i poddać je dyskusji.
Jedną z form promocji prestiżowego Southern California Institute of Architecture są konstruowane od kilku lat na kampusie uczelni pawilony uświetniające koniec roku akademickiego. Fotografie, które dziś publikujemy przedstawiają zeszłoroczną realizację, która uświetniła 40-sto lecie uczelni. Za realizację pawilonu odpowiedzialne było studio Oyler Wu i grupa najlepszych studentów instytutu.
Marzeniem chyba każdego architekta jest możliwość odskoczenia od czasu do czasu od ekonomicznych limitów stawianych przez zleceniodawcę. Liczenie kosztów od metra kwadratowego, budżet blokujący chęć zastosowania efektownych materiałów, olimpijskie hasła: szybciej, wyżej, taniej ilustrują jak rzeczywistość ogranicza fantazję inżynierską. Pawilon informacyjny z francuskiego Mizoen (w departamencie Isère) przedstawiamy więc jako rodzaj spełnionego marzenia sennego współczesnych architektów. Na budynek o powierzchni 20 metrów kwadratowych wydano bowiem okrągłe 100 tysięcy euro.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.