Fundacja Tchobana choć jest nowym miejscem na mapie Berlina, zdążyła już wyrobić sobie markę wśród koneserów architektury. Przyciąga ich nie tylko elegancka, minimalistyczna bryła siedziby, ale również skarby, które prezentowane są w jej wnętrzu. Tym razem Tchoban Foundation zdobyła uwagę mediów dzięki wystawie 79 unikalnych rysunków architektonicznych ze swojej kolekcji: Architektur im Kulturkampf. Russische und sowjetische Architektur in Zeichnungen. 1900–1953 (Architektura w kulturowej walce. Architektura rosyjska i radziecka w rysunkach 1900-1953). Pokaz, który zakończy się w tym tygodniu objął prace powstałe od schyłku dynastii Romanowów aż do śmierci Stalina.
Kuratorzy zauważają we wstępie do katalogu wyraźną sprzeczność, która naznacza nowoczesną architekturę rosyjską już u samego początku XX wieku. Awangarda i konstruktywizm, radykalne nawet z dzisiejszej perspektywy, były zakorzenione przede wszystkim w Moskwie, podczas gdy zwolennicy neoklasycyzmu wiązali się głównie z Petersburgiem. W przededniu rewolucje oba style (czy raczej oba sposoby myślenia o artystycznym i społecznym wymiarze architektury) zaczęły walczyć o pozycję oficjalnego reprezentanta nowego porządku. Ostatecznie to klasycyzm (przepoczwarzający się w socrealizm) został wyniesiony na podium. Marginalizowana awangarda z czasem sprowadzona została do artdekowskiego banału.
Wystawa w Fundacji Tchobana prezentuje kolekcję rysunków architektonicznych, która określa ramy ideologicznego i artystycznego konfliktu między dwoma głównymi stylami architektonicznymi I połowy XX wieku. Na reprezentatywnych przykładach kuratorzy zarysowują panoramę spięć między rolą tradycji a ideą postępu. Ekspozycja nie jest więc tylko prostą narracją historyczną, ukazującą łatwą koncepcję ewolucji i zmian w architekturze, ale raczej próbą zarysowania jej kompleksowego obrazu uwzględniającego równoległość i ścieranie się nurtów.
Architektur im Kulturkampf gra wreszcie ze specyfiką rysunku architektonicznego rozumianego nie tylko jako projekt koncepcyjny, ale również jako niezależne dzieło sztuki. Większość awangardowych prac jakie zobaczymy w Berlinie można rozpatrywać jako obrazy, niezależnie od ich architektonicznego kontekstu. Szkice były nie tylko laboratorium tworzenia brył, ale również unikatami.
Już po raz VIII poznaliśmy listę budynków nominowanych do prestiżowej Nagrody Architektonicznej POLITYKI za rok 2018 r. Jak podkreślają organizatorzy przedsięwzięcia, wyróżnione obiekty łączy elegancka prostota wykonania oraz konstrukcyjna wstrzemięźliwość. Zaprojektowany przez Roberta Koniecznego budynek mieszkalny Unikato z pewnością zasłużył na obecność wśród pięciu najciekawszych polskich realizacji ubiegłego roku.
Projektem Bałtyckiego Parku Sztuki biuro WXCA nie tylko udowodniło swoją międzynarodową rangę, ale potwierdziło również, że czegokolwiek architekci się nie dotkną – zamienia się w złoto.
Czy hala produkcyjna musi straszyć szarym barakiem? Nie musi. Tym bardziej jeśli połączona jest z zespołem nowoczesnych laboratoriów, a znajduje się w południowej Hiszpanii. Projekt Centrum Rozwoju w Granadzie wyszedł z pracowni absolwenta madryckiej politechniki Ramóna Fernández-Alonsa i chociaż ma znikome szanse, aby trafić kiedyś do podręczników historii architektury, wydaje się realizacją reprezentatywną dla hiszpańskiego budownictwa lat 2000.
Konkursy architektoniczne często bywają okazją do poznania rozmaitych projektów i pracowni, które je wykonują. Zazwyczaj uwaga skupia się na projekcie zwycięskim, rzadziej na tym, który wybrany nie został. Jednak czasem pojawia się projekt tak oryginalny, że mówi o nim cały świat. Dokładnie tak jak aktualnie.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.