Museum of No Spectators. Ciekawa propozycja na festiwal Burning Man 2020

Museum of No Spectators. Ciekawa propozycja na festiwal Burning Man 2020

Museum of No Spectators, zdj. John Marx

Architekt z San Francisco, John Marx, zaprezentowaÅ‚ swojÄ… propozycjÄ™ wystawy na tegoroczny festiwal Burning Man, który ma siÄ™ odbyć na pustyni Black Rock w póÅ‚nocnej Nevadzie na przeÅ‚omie sierpnia i wrzeÅ›nia.

Museum of No Spectators, czyli Muzeum Bez Widzów, zwraca uwagÄ™ na realia rynku sztuki, etykÄ™ pracy w Å›rodowisku artystycznym i relacje artysta – odbiorca. Marx stawia tezÄ™, że muzea nie sÄ… przestrzeniami neutralnymi. Zamiast tworzyć pomost zrozumienia pomiÄ™dzy twórcÄ… dzieÅ‚a i podziwiajÄ…cymi je, umieszczajÄ… artystÄ™ oraz wyraz jego artystycznej wrażliwoÅ›ci na piedestale, kreujÄ…c ich obraz jako elitarnych, wiÄ™kszych, lepszych, odczÅ‚owieczonych.

Museum of No Spectators, zdj. John Marx

PomysÅ‚ Marksa nawiÄ…zuje do kultury i tradycji festiwalu Burning Man. „Burning Man jako wydarzenie zaprasza CiÄ™ do doÅ›wiadczenia sztuki jako nie tylko czegoÅ›, co możesz pasywnie docenić, ale jako wspólnego przedsiÄ™wziÄ™cia, które uwalnia twój twórczy potencjaÅ‚” – mówi architekt. PrzesÅ‚anie festiwalu, czyli zachÄ™canie wszystkich do podejmowania dziaÅ‚aÅ„ twórczych na dowolnÄ…, nawet niewielkÄ…, skalÄ™, byÅ‚o dla projektanta punktem wyjÅ›cia do zredefiniowania jej i przedstawienia jako czegoÅ› dostÄ™pnego wszystkim.

Museum of No Spectators, zdj. John Marx

Artysta proponuje model muzeum alternatywnego, oddalajÄ…cego siÄ™ od sztuki w jej tradycyjnym rozumieniu, a zbliżajÄ…cego do stwierdzenia „każdy, kto uwalnia swój potencjaÅ‚ twórczy, jest artystÄ…”. W projekcie Marksa odwiedzajÄ…cy nie jest już konsumentem, a artysta – sprzedajÄ…cym. Koncepcja sztuki nie jest oparta na marketingu, lecz zaÅ‚ożeniu, że dzieÅ‚o jest wartoÅ›ciÄ… samÄ… w sobie, dlatego kluczowym jest dzielenie siÄ™ nim.

Museum of No Spectators, zdj. John Marx

ZwiedzajÄ…cy wejdÄ… do Muzeum przez „Sklep z darami”, gdzie zostanÄ… zachÄ™ceni do zrobienia niewielkiego upominku przed udaniem siÄ™ do gÅ‚ównego muzeum. Po wstÄ™pnym rozgrzaniu wÅ‚asnego potencjaÅ‚u twórczego, zwiedzajÄ…cy-artyÅ›ci przejdÄ… przez osiem galerii, które zamiast prezentować dzieÅ‚a sztuki, bÄ™dÄ… na nie oczekiwać. DzieÅ‚a na Å›cianach bÄ™dÄ… siÄ™ nieustannie zmieniać, wraz z przyjÅ›ciem i odejÅ›ciem kolejnych uczestników festiwalu, pozostawiajÄ…c nietrwaÅ‚y Å›lad ich wyrazu twórczego.

Museum of No Spectators, zdj. John Marx

BryÅ‚a pawilonu, stworzona z drewna i metalu, balansuje na granicy futuryzmu i baÅ›niowoÅ›ci. OglÄ…dana z lotu ptaka przypomina owada lub robaka. Osiem galerii na planie trójkÄ…ta poÅ‚Ä…czone jest dÅ‚ugim korytarzem, rdzeniem caÅ‚ej budowli. WejÅ›cie, jak i boczne nawy, ozdobione jest rzeźbieniami z metalu, przywodzÄ…cymi na myÅ›l fakturÄ™ skrzydeÅ‚ motyla. CaÅ‚ość jest niezwykle wyważona i intrygujÄ…ca, ale czy ma potencjaÅ‚ wyzwolić artystÄ™ w każdym, kto wejdzie do Å›rodka?

 

źródÅ‚o: worldarchitecture.org

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informacjÄ™ o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.