Re-Record. Konkurs
Platforma UNI zaprasza do udziału w konkursie Re-Record. Jego celem jest znalezienie idealnego projektu centrum muzycznego.
Architekt z San Francisco, John Marx, zaprezentował swoją propozycję wystawy na tegoroczny festiwal Burning Man, który ma się odbyć na pustyni Black Rock w północnej Nevadzie na przełomie sierpnia i września.
Museum of No Spectators, czyli Muzeum Bez Widzów, zwraca uwagę na realia rynku sztuki, etykę pracy w środowisku artystycznym i relacje artysta – odbiorca. Marx stawia tezę, że muzea nie są przestrzeniami neutralnymi. Zamiast tworzyć pomost zrozumienia pomiędzy twórcą dzieła i podziwiającymi je, umieszczają artystę oraz wyraz jego artystycznej wrażliwości na piedestale, kreując ich obraz jako elitarnych, większych, lepszych, odczłowieczonych.
Pomysł Marksa nawiązuje do kultury i tradycji festiwalu Burning Man. „Burning Man jako wydarzenie zaprasza Cię do doświadczenia sztuki jako nie tylko czegoś, co możesz pasywnie docenić, ale jako wspólnego przedsięwzięcia, które uwalnia twój twórczy potencjał” – mówi architekt. Przesłanie festiwalu, czyli zachęcanie wszystkich do podejmowania działań twórczych na dowolną, nawet niewielką, skalę, było dla projektanta punktem wyjścia do zredefiniowania jej i przedstawienia jako czegoś dostępnego wszystkim.
Artysta proponuje model muzeum alternatywnego, oddalającego się od sztuki w jej tradycyjnym rozumieniu, a zbliżającego do stwierdzenia „każdy, kto uwalnia swój potencjał twórczy, jest artystą”. W projekcie Marksa odwiedzający nie jest już konsumentem, a artysta – sprzedającym. Koncepcja sztuki nie jest oparta na marketingu, lecz założeniu, że dzieło jest wartością samą w sobie, dlatego kluczowym jest dzielenie się nim.
Zwiedzający wejdą do Muzeum przez „Sklep z darami”, gdzie zostaną zachęceni do zrobienia niewielkiego upominku przed udaniem się do głównego muzeum. Po wstępnym rozgrzaniu własnego potencjału twórczego, zwiedzający-artyści przejdą przez osiem galerii, które zamiast prezentować dzieła sztuki, będą na nie oczekiwać. Dzieła na ścianach będą się nieustannie zmieniać, wraz z przyjściem i odejściem kolejnych uczestników festiwalu, pozostawiając nietrwały ślad ich wyrazu twórczego.
Bryła pawilonu, stworzona z drewna i metalu, balansuje na granicy futuryzmu i baśniowości. Oglądana z lotu ptaka przypomina owada lub robaka. Osiem galerii na planie trójkąta połączone jest długim korytarzem, rdzeniem całej budowli. Wejście, jak i boczne nawy, ozdobione jest rzeźbieniami z metalu, przywodzącymi na myśl fakturę skrzydeł motyla. Całość jest niezwykle wyważona i intrygująca, ale czy ma potencjał wyzwolić artystę w każdym, kto wejdzie do środka?
źródło: worldarchitecture.org
Platforma UNI zaprasza do udziału w konkursie Re-Record. Jego celem jest znalezienie idealnego projektu centrum muzycznego.
Studia architektoniczne Anagram Architecture & Urbanism i Gruppa Design zdobyły pierwszą nagrodę w konkursie na przebudowę ratusza w Przerowie w Czechach. Propozycja o nazwie The Connector, wykorzystuje elementy oryginalnej budowli, jednocześnie wprowadzając do niej pierwiastek nowoczesności. Odpowiedzialni za projekt architekci mają nadzieję, że przebudowa ratusza rozpocznie nową erę w życiu miasta, inspirując jego mieszkańców do podejmowania różnego rodzaju wspólnych aktywności.
Ogłoszono międzynarodowy konkurs na projekt przebudowy James R. Thompson Center w Chicago. Do konkursu, który ma charakter wyłącznie koncepcyjny, zaproszeni są zarówno doświadczeni profesjonaliści, jak i ci, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie architektury i urbanistyki.
Firma OMA ukończyła budowę nowej wieży w Shenzhen w Chinach – Prince Plaza. Dwustumetrowy wieżowiec został oficjalnie otwarty dla użytkowników, oferując im wstęp na rozległe tarasy otwarte na korytarz widokowy, który pozwala podziwiać cuda natury na tle panoramy miasta.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.