Węgry prezentują swoją propozycję na tegoroczne Biennale w Wenecji. Pawilon zatytułowany „Othernity – Reconditioning our Modern Heritage” i towarzyszące mu wydarzenia podejmą tematykę architektury socjalistycznej oraz dziedzictwa kulturowego ubiegłego wieku, który wyjątkowo mocno doświadczył mieszkańców Europy.
Wystawa, której kuratorem jest artysta Dániel Kovács, przedstawi 12 kultowych budynków powstałych w Budapeszcie w drugiej połowie ubiegłego stulecia, przearanżowanych przez 12 zespołów współczesnych architektów. Kuratorowi zależało na zbadaniu zależności między stosunkowo niedawną, lecz nieco nieaktualną architekturą a najnowszym spojrzeniem na kwestie projektowania i budowania, znalezienie elementów wspólnych i dróg do unowocześnienia XX-wiecznych obiektów, przy jednoczesnym zachowaniu ich cech charakterystycznych.
„Tytułowa inność jest dla nas nową metodą projektowania opartą na współdziałaniu, które pomaga nam dogłębnie przemyśleć nasze praktyki ochrony dziedzictwa kulturowego; dążymy do wdrażania w pracę architektów nawyków, w których widać odpowiedzialne podejście do swojego zawodu i tego, jak jego owoce wpływają na społeczeństwo” – mówią twórcy wystawy.
Zaproszeni do współtworzenia pawilonu zostali głównie architekci z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy, wychowani i odbierający wykształcenie w krajach będących niegdyś pod wpływem Związku Radzieckiego, doskonale znają i rozumieją zagadnienie architektury socjalistycznej. Kryterium wyboru było również spojrzenie twórców na rewitalizację dawnych obiektów, ich otwartość i innowacyjność, a także poszanowanie dla historii i jej śladów w kulturze.
Biennale rozpocznie się już niebawem, 22 maja. Wystawy będziemy mogli oglądać aż do końca listopada tego roku.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.