Vanitas i pastelowy róż. Aranżacja przestrzeni wystawowej autorstwa studia Formafantasma

Vanitas i pastelowy róż. Aranżacja przestrzeni wystawowej autorstwa studia Formafantasma

Baroque in Rome, zdj. Eddo Hartmann

Można twierdzić, że wnętrza galerii sztuki klasycznej są ostatnim miejscem, w którym pracę znajdzie nowoczesny projektant wnętrz. Muzealne przestrzenie wystawowe kojarzą się zazwyczaj z pustymi korytarzami, których białe ściany pokrywają dzieła sztuki. Formafantasma udowadnia, że wnętrza galerii wcale nie muszą być nijakie, by dobrze prezentować wielkiej sławy obrazy i rzeźby. Wręcz przeciwnie – dobrze zaprojektowane mogą stworzyć ciekawy kontekst dla wystawianych obiektów, zachęcając zwiedzających, by spojrzeli na nie na nowo.

Barok w XXI wieku

Studio projektowe Formafantasma stworzyło wyjątkowy projekt przestrzeni muzealnej dla wystawy Baroque in Rome, która odbędzie się w amsterdamskim Rijksmuseum. Do stolicy Holandii zawitają największe XVI i XVII-wieczne arcydzieła włoskiego baroku autorstwa artystów jak Caravaggio i Bernini. W swoim projekcie studio wyraźnie odcina się od tradycyjnego sposobu wystawiania sztuki barokowej.

baroque-in-rome-formafantasma-rijksmuseum-eddo-hartmann_dezeen_2364_col_10-1704x1136
Baroque in Rome, zdj. Eddo Hartmann

Zamiast zwyczajowych ciemnych pokoi podkreślających głębię i powagę obrazów barokowych, projektanci postawili na nowoczesny, minimalistyczny design. Ściany galerii zostały pomalowane na biało, natomiast panele i detale obite tkaninami w pastelowych kolorach – błękitnym, różowym i brzoskwiniowym. Lekkie kubiki i ławki zostały wykonane ze sklejki, natomiast witryny – ze szkła i żelaza.

baroque-in-rome-formafantasma-rijksmuseum-eddo-hartmann_dezeen_2364_col_11-1704x1136
Baroque in Rome, zdj. Eddo Hartmann

Nowoczesne wnętrze w „niefrasobliwych”, niemal dziecięcych kolorach wcale nie odziera barokowych arcydzieł z powagi. Wręcz przeciwnie, kontrastowe zestawienie formy i treści sprawia, że na doskonale znane dzieła można spojrzeć tak, jakby widziało się je po raz pierwszy.

baroque-in-rome-formafantasma-rijksmuseum-eddo-hartmann_dezeen_2364_col_20-1704x1136
Baroque in Rome, zdj. Eddo Hartmann

Nowe życie wnętrza

Zrównoważony rozwój, co często podkreśla studio Formafantasma, ma kluczowe znaczenie dla jego pracy. Na swoim koncie, oprócz wielu ekologicznych projektów, ma kampanię zachęcającą projektantów i artystów do sięgania po technologie zrównoważonego designu. Jest więc oczywiste, że również w przypadku wystawy Baroque in Rome, postarali się o dobór materiałów przyjaznych środowisku i nadających się do ponownego użycia lub recyklingu po zakończeniu wystawy.

baroque-in-rome-formafantasma-rijksmuseum-eddo-hartmann_dezeen_2364_hero-c-1704x959
Baroque in Rome, zdj. Eddo Hartmann

Wystawa będzie trwała do 7 czerwca 2020.

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.