Drewniany most w Nowym Jorku. Projekt SOM

Drewniany most w Nowym Jorku. Projekt SOM

zdj. Andrew Frasz and Jonathan Morefield / Field Condition.

Międzynarodowe studio architektoniczne SOM zaprojektowało most  Timber Bridge, który łączy High Line na Manhattanie z odnowionym dworcem Penn Station. Most ten składa się z 128-tonowego, dwusekcyjnego dźwigara typu Warren wykonanego z klejonego drewna warstwowego - inżynieryjnego produktu drzewnego tworzonego przez połączenie wielu mniejszych elementów. Tak przygotowane drewno jest niezwykle wytrzymałe, dzięki czemu może wspierać ciężkie konstrukcje. 

Długi na 92 most jest częścią większego projektu Moynihan Connector, który łączy High Line, podwyższoną ścieżkę spacerową na Manhattanie, z węzłem transportowym Moynihan Train Hall. Most został umieszczony na stalowych kolumnach w kształcie litery Y wznoszących się na 25 stóp nad Dyer Avenue przy wejściu do tunelu Lincoln. "To rozwiązanie strukturalne wymaga minimalnych połączeń z ziemią, co pozwala na zachowanie istniejących dróg i maksymalizuje wykorzystanie odnawialnych materiałów" - mówią architekci ze studia SOM.

Pełny projekt Moynihan Connector obejmuje dwa mosty, które tworzą spójną całość z parkiem krajobrazowym zaprojektowanym przez James Corner Field Operations. Dwa mosty łączą ze sobą różne od siebie, lecz współgrające ze sobą, podwyższone przestrzenie publiczne. Drugi most nazywa się Woodlands Bridge i biegnie wzdłuż ulicy 30th do The Spur of the High Line. Składa się on z pięciostopowych prefabrykowanych betonowych pojemników umieszczonych na odsłoniętych stalowych kolumnach z ukośnymi wspornikami. W pojemnikach znajdują się rośliny, które uzupełniają krajobraz o element naturalny. Oba mosty mają pokład z cortenowej stali i mosiężne poręcze, ale jak mówi Kim Van Holsbeke z SOM, "są od siebie bardzo różne, dzięki czemu rozszerzają bogatą mozaikę doświadczeń High Line".

 

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.