Industrialna dzielnica artystyczna w Lozannie

Industrialna dzielnica artystyczna w Lozannie

Musée Cantonal des Beaux-Arts Lausanne, zdj. Barozzi Veiga,

W roku 2011 studio Barozzi Veiga wygrało międzynarodowy konkurs na projekt nowego budynku Musée Cantonal des Beaux-Arts Lausanne oraz otaczającej muzeum dzielnicy artystycznej – Plateforme 10. Od tamtego czasu w Lozannie trwają prace nad budynkami, które być może w przyszłości staną się symbolem kultury i sztuki naszych czasów.

Od początku zależało nam na tym, aby nowa dzielnica sztuki nie była zwyczajnym, kolejnym tworem w mieście. Zobaczyliśmy w niej szansę na przebudowę nieużywanego przez miasto terenu” – mówią architekci. W istocie, dzielnica Plateforme 10 powstała w pobliżu dworca głównego w Lozannie – jest to duży, niemal dwuhektarowy teren. Projektując, architekci pamiętali o historii tych terenów i dołożyli starań, by upamiętnić ją poprzez język architektury. „Projekt podtrzymuje i wyraża pamięć o historii tego miejsca, odzwierciedlając jego dawny przemysłowy charakter poprzez surowe formy, geometryczne kształty i zdecydowane linie” – dodają.

Musée Cantonal des Beaux-Arts Lausanne, zdj. Barozzi Veiga

 

Musée Cantonal des Beaux-Arts Lausanne, w którym znajduje się ponad 10 tys. dzieł sztuki, zostało zbudowane na południowym krańcu Plateforme 10, równolegle do torów kolejowych. 145-metrowy budynek ma charakterystyczną, prążkowaną fasadę, która ma nawiązywać do jego industrialnego otoczenia. Budynek znajduje się na miejscu dawnej hali kolejowej, której fragment – jedno łukowe okno – udało się wkomponować w nowy projekt. „Stare okno łukowe staje się głównym bohaterem elewacji budynku od strony linii kolejowej” – mówią pracownicy Barozzi Veiga.

Musée Cantonal des Beaux-Arts Lausanne, zdj. Barozzi Veiga

 

Hermetyczny, wizualnie zamknięty budynek muzeum zachwyca minimalizmem od zewnątrz, jak i od wewnątrz. Uwagę przykuwa szara ceglana, „prążkowana” elewacja. „Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie ceglanej elewacji, która nadałaby teksturę, żywy wzór, tej ślepej, monolitycznej elewacji i jednocześnie odwołałaby się do industrialnej historii tego miejsca” – wyjaśniają architekci.

Musée Cantonal des Beaux-Arts Lausanne, zdj. Barozzi Veiga

 

źródło: dezeen.com

 

 

Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.