Inspirujący Produkt. Konkurs
Przestrzenie publiczne pozwalają nam integrować się z przestrzenią miejską, spotykać z innymi na świeżym powietrzu i traktować miasto jak dom. Konkurs Inspirujący Produkt nagrodzi najlepszy projekt mebla miejskiego.
Frank Lloyd Wright, jeden z niekwestionowanych papieży światowego modernizmu, pracoholik o nieuznającym sprzeciwów, drapieżnym ego. Człowiek, który z architektury uczynił religię, obdarowując wchodzące w XX w. społeczeństwo rewolucyjnym stylem organicznym. Jego preriowe rezydencje będące pionierskimi modelami „czysto amerykańskich domów” szybko przyniosły mu światową sławę. Jednak nie tylko one uczyniły z Wrighta postać pomnikową. Na przestrzeni długiej kariery Wright zaprojektował wiele równie ciekawych obiektów, świadczących o jego odwadze oraz wszechstronności. Dzisiaj przypomnimy jeden z nich.
Wright, od samego początku artystycznej drogi z uporem maniaka opowiadał się za stosowaniem wyłącznie tradycyjnych materiałów budowlanych. Swoje przełomowe konstrukcje stworzył w oparciu o „wodę, ziemię, słońce, powietrze, drewno oraz kamień”. Tę paletę żywiołów, których wykorzystanie z biegiem lat opanował do perfekcji, użył do postawienia wiatraka wraz ze studnią w znajdującym się Stanach Zjednoczonych mieście Wyoming, w stanie Wisconsin.
Obiekt ten powstał na zlecenie ciotek architekta – Jane i Ellen Lloyd Jones, założycielek elitarnej szkoły z internatem w Spring Green. Wiatrak, nazywany również po prostu wieżą, miał zaopatrywać ich progresywną placówkę w wodę.
Usytuowany na malowniczym, otoczonym drzewami wzgórzu i oparty na solidnym kamiennym fundamencie Romeo and Juliet Windmill jest w rzeczywistości dwoma „wtulonymi” w siebie drewnianymi budynkami. Węższy i wyższy, oparty na planie rombu, nazywany przez Wrighta - Romeo, służył do pozyskiwania energii wiatrowej. Nieco niższa i bardziej przysadzista, posiadająca balkon, ośmiokątna Julia miała wzmacniać swojego „partnera”.
Dzięki symbiozie dwóch z pozoru odrębnych brył, znajdujący się na terenie posiadłość Taliesin budynek świetnie znosił nawiedzające wzgórze porywiste wiatry. Był także drugą strukturą zleconą Wrightowi przez ekscentryczne ciotki (pierwszy, Home Building już nie istnieje).
Romeo and Juliet Windmill (1896-97) doskonale obrazuje wczesne konstrukcyjne poszukiwania Wrighta, który nigdy nie zrezygnował z eksperymentów w zakresie nowych możliwości zastosowania sprawdzonych materiałów. Szczególnie interesowała go ich plastyczność, pozwalająca uzyskać mu artystyczną wolność. Stąd obecność w „szekspirowskiej wieży” drewnianych diamentopodobnych sześcio i ośmiokątnych modułów, które zastąpiły „klockowate” prostokąty i kwadraty.
W 1938 r. pokryta gontem wieża przeszła pierwszą poważną renowację, kolejną w 1992 r. Obecnie nie sprawuje swojej pierwotnej funkcji i jest udostępniona turystom. Wrightowska romantyczna idea dwojga skrępowanych architektonicznie kochanków została wykorzystana chociażby przez Vlado Milunića i Franka Gehry'ego w reprezentującym dekonstruktywizm Tańczącym domu (1996) znajdującym się w Pradze.
Przestrzenie publiczne pozwalają nam integrować się z przestrzenią miejską, spotykać z innymi na świeżym powietrzu i traktować miasto jak dom. Konkurs Inspirujący Produkt nagrodzi najlepszy projekt mebla miejskiego.
Platforma UNI zaprasza wszystkich chętnych do udziału w konkursie na projekt ekologicznego żłobka dla dzieci. Aby wygrać, należy podążać za najnowszymi standardami budownictwa.
Władze Nowego Jorku i New Jersey ogłosiły, że konkurs na projekt autobusowego Midtown na Manhattanie wygrało studio Foster + Partners. Obiekt, który jest określany jako najbardziej ruchliwy dworzec autobusowy na świecie, znacznie powiększy swoją powierzchnię.
Temat kosmosu jest eksplorowany w kulturze od wielu dekad. Filmy, seriale, bajki i inne produkcje przedstawiają to, w jaki sposób wyobrażamy sobie kosmos i podejmowane w nim działania naukowe. Może się wydawać, że przedstawienia te są swojego rodzaju przepowiednią dalszej lub bliżej przyszłości ludzkości. Organizatorzy konkursu Plan B. Space Museum Design Challenge poszukują oryginalnych wizji naszego życia po kolonizacji kosmosu.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.