Trashed. Konkurs
Wyzwaniem konkursu jest zaprojektowanie kosza na Å›mieci w przestrzeni publicznej na miarÄ™ XXI wieku. Projekt ma zachÄ™cić przechodniów do korzystania z kosza i ograniczyć ilość Å›mieci w miastach.
Pod koniec roku ogÅ‚oszono zwyciÄ™zców konkursu na projekt Å»oÅ‚nierzy Wojska Polskiego na Westerplatte. Jury wybraÅ‚o ich zdaniem trzy najlepsze wizje miejsca pamiÄ™ci polegÅ‚ych w obronie ojczyzny spoÅ›ród 27 zgÅ‚oszeÅ„, a także wrÄ™czyÅ‚o siedem wyróżnieÅ„.
Konkurs byÅ‚ bardzo trudny. NależaÅ‚o z jednej strony zaprojektować kameralny cmentarz dla bohaterów dramatycznych wydarzeÅ„ na Westerplatte, a z drugiej znaleźć formÄ™ ponadczasowego, uniwersalnego upamiÄ™tnienia, które uszanuje kruche, autentyczne Å›wiadectwa historii: krajobraz, uksztaÅ‚towanie terenu, ruiny, leje po bombach. NadesÅ‚ane prace należy ocenić jako dobre lub bardzo dobre” – mówi dr hab. BolesÅ‚aw Stelmach, przewodniczÄ…cy jury.
PierwszÄ… nagrodÄ™ otrzymaÅ‚ zespóÅ‚ NM Architekci, w skÅ‚ad którego weszli: Tomasz Marciniewicz, Zuzanna SzpociÅ„ska, Jerzy Grochulski i Karolina Kayzer. W zwyciÄ™skiej propozycji urzekÅ‚a jury oszczÄ™dność Å›rodków, przy jednoczesnym nawiÄ…zaniu do powszechnie rozpoznawalnej symboliki poÅ›wiÄ™cenia wÅ‚asnego życia w imiÄ™ ukochanego kraju. „Praca minimalnymi Å›rodkami wyrazu organizuje przestrzeÅ„ cmentarza jako wspóÅ‚czesnÄ… propozycjÄ™ klasycznych symboli. Ponadczasowa, absolutna forma zamyka drogÄ™ przez las Westerplatte, a stalle — miejsca pochówków, stojÄ…ce wokóÅ‚ krzyża, symbolicznie siÄ™ z nim jednoczÄ…. Minimalne Å›rodki wyrazu zaproponowane w pracy pozwalajÄ… przemówić krajobrazowi, niebu, drzewom, Å‚Ä…ce, które sÄ… najważniejszym noÅ›nikiem pamiÄ™ci dramatu, który rozegraÅ‚ siÄ™ na Westerplatte. Dostosowanie uniwersalnego, geometrycznego archetypu, który czerpie z antycznej, potem renesansowej, a także wspóÅ‚czesnej symboliki, do tego krajobrazu pozwoli na zaistnienie miejsca. OdksztaÅ‚cenie geometrii, które bÄ™dzie wynikiem uformowania terenu, uwzglÄ™dnienia istniejÄ…cych drzew, spowoduje stopienie ponadczasowego symbolu z przestrzeniÄ… uksztaÅ‚towanÄ… przez historiÄ™” – komentuje swój wybór jury.
Drugie miejsce w konkursie zajÄ…Å‚ projekt Piotra PasierbiÅ„skiego i Duca Ngo, zakÅ‚adajÄ…cy stworzenie klimatycznego ogrodu z betonowym miejscem pamiÄ™ci w samym jego centrum. Na trzecim miejscu znalazÅ‚a siÄ™ wizja Andrzeja SoÅ‚ygi, Marka KuciÅ„skiego i PawÅ‚a Mysery – symboliczny „Las krzyży”.
Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych osiągnięć na scenie architektonicznej.
Wyzwaniem konkursu jest zaprojektowanie kosza na Å›mieci w przestrzeni publicznej na miarÄ™ XXI wieku. Projekt ma zachÄ™cić przechodniów do korzystania z kosza i ograniczyć ilość Å›mieci w miastach.
Stowarzyszenie VICE VERSA prezentuje niezwykÅ‚Ä… i poruszajÄ…cÄ… wystawÄ™ fotografii. ArtyÅ›ci skupili siÄ™ na analizie zagadnienia granicy, jako przykÅ‚ad obierajÄ…c granicÄ™ pomiÄ™dzy paÅ„stwami należącymi do NATO, a tymi, które do organizacji nie wstÄ…piÅ‚y.
Fundacja po DRUGIE i praktyka architektoniczna WXCA stanęły wspólnie do walki o szczęśliwe życie nastoletnich matek. Dom, którego projekt studio wykonaÅ‚o pro bono, jest nadziejÄ… na lepszÄ… przyszÅ‚ość dla wchodzÄ…cych w dorosÅ‚ość dziewczyn i ich dzieci.
Wszyscy zgodzimy siÄ™ co do tego, że elewacjach polskich domów rzadko widuje siÄ™ oryginalne barwy, a inwestorzy wciąż obawiajÄ… siÄ™ postawienia na mocny akcent, wybierajÄ…c raczej stonowane, jasne kolory. SÄ… jednak projekty, które idÄ… pod prÄ…d – jednym z nich sÄ… czarne domy autorstwa pracowni 1504 Architekci. Propozycja polskiego studia Å‚Ä…czy niepopularny motyw czarnego domu z rodzimÄ… tradycjÄ… architektonicznÄ….
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.