Muzeum szklanych domów, czyli Najlepsze Wydarzenie Architektoniczne Warszawy w 2018 roku
Muzeum szklanych domów, czyli Najlepsze Wydarzenie Architektoniczne Warszawy w 2018 roku
Pracownie, projekty, realizacje. Godziny spędzone nad kartką papieru i przed ekranem. Trudne negocjacje z inwestorem, zmagania z zawiłym prawem budowlanym. Wreszcie: kolejne budynki, posesje, domki letniskowe, przestrzenie publiczne. Co jakiś czas: prezentacje, targi, gale. Z perspektywy laika kwestie niezbyt interesujące. Żeby ożywić hermetyczną dziedzinę jaką jest architektura, co jakiś czas kilku entuzjastów betonu i szkła wpada na pomysł stworzenia przestrzeni, dzięki której każdy z nas może zbliżyć się do surowych konstrukcji i dostrzec w nich człowieka i jego - bardzo często - pasjonujące historie. Taką funkcje ma pełnić "Muzeum szklanych domów", które przez jurorów kolejnej już edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy zostało uznane za "Najlepsze Wydarzenie Architektoniczne" stolicy w 2018 r.
To wyjątkowe miejsce znajduje się przy ulicy Obozowej 85, na pierwszym piętrze zabytkowego budynku Wolskiego Centrum Kultury kolonii Osiedla TOR (1935 r.) w Warszawie. Co ciekawe jest on jedynym działającym nieprzerwanie od lat trzydziestych dwudziestego wieku domem kultury w stolicy.
Ekspozycja, która została otwarta 11 listopada 2018 r., poświęcona jest cennym historycznie i architektonicznie modernistycznym osiedlom TOR i BGK na Kole oraz słynnemu osiedlu zaprojektowanemu przez Helenę i Szymona Syrkusów, które powstało w latach 1947-1950.
Osiedla te odzwierciedlały ambicje i marzenia architektów oraz mieszkańców Warszawy o nowym, sprawiedliwym społecznie świecie. Ich oryginalna, obfita w detale architektura, pełne zieleni zakątki, przystępne ceny mieszkań oraz dostępne "na miejscu" budynki użyteczności społecznej czyniły z nich dzieła wyjątkowe.
Ta unikatowa wystawa powstała dzięki kolektywnej pracy mieszkańców tego rejonu stolicy oraz pracownikom Domu Kultury, którzy systematycznie gromadzili materiały fotograficzne, fonograficzne oraz wszelkiego rodzaju dokumenty dotyczące zabytkowych osiedli oraz rodzin je zamieszkujących. Dodajmy - rodzin wywodzących się z niższych warstw społecznych, którym nowe osiedla miały zagwarantować podniesienie poziomu egzystencji.
Główną ideą ekspozycji było wielokontekstowe przybliżenie historii tych miejsc. Natrafimy tu więc na pogłębioną analizę projektów architektonicznych osiedli, opis codziennego życia ich mieszkańców, ich wspomnienia m.in. z czasów okupacji. Historia miejsca staje się tu historią życia ludzi z całym jego kolorytem.
Na wystawie nie mogło zabraknąć miejsca dla legendarnej już historii powstania dwumetrowej syrenki pędzla wielkiego Picasso. Malarz 3 września 1948 r. odwiedził jedno z pustych mieszkań bloku powstającego osiedla Koło i spontanicznie namalował syrenkę dzierżącą w dłoni młotek. To nieoczekiwane wyposażenie symbolu Warszawy w narzędzie pracy (oryginalnie trzymała tarczę) miało odzwierciedlać podziw i entuzjazm hiszpańskiego mistrza dla funkcjonalnego rozmachu osiedla Syrkusów. Niemal natychmiast mural autora Panien z Awinionu stał się obiektem kultu, przyciągając rzesze turystów. W 1953 r. rysunek został zniszczony, zaś w 2109 r. odtworzony w tym samym miejscu.
Kuratorka wystawy: Hanna Radziejowska Zespół kuratorski: Adam Kadenaci, Marta Michnowska
Lwów słynie z ładnej starówki, opery i roju polskich turystów w podobnym stopniu zafascynowanych niskim kursem hrywny, co urodą miasta. O tym, co jest poza, wiemy niewiele, choć po innych dzielnicach miasta spodziewamy się raczej radzieckiego molocha niż dobrej architektury. To jednak tylko część prawdy. Wszak to, co ukryte, bywa niekiedy równie interesujące, co znane landmarki.
Francja od kilku lat przeżywa muzealny boom. Otwarcie regionalnego oddziału Luwru w Lens, projekty filii Luwru w Dubaju, czy wreszcie gigantyczny MUCEM w Marsylii, to tylko te najbardziej znane przykłady. Do grona flagowych realizacji ma szansę dołączyć realizacja powstała dzięki współpracy katalońskiego RCR Arquitectes i duetu Francuzów: Passelac & Roques. Chodzi o muzeum poświęcone malarzowi Pierre’owi Soulages w Rodez, którego inaugurację zaplanowana na przyszły tydzień.
Grupa Kapitałowa Inpro podsumowała wyniki sprzedaży za pierwszą połowę 2014 r. Narastającą od stycznia do czerwca br. Grupa wydała 158 mieszkań. Zrealizowani przedsprzedaż na poziomie 216 umów, czyli o ponad 40% więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego.
Trzeba by zacząć, nietypowo, od wprowadzenia lingwistycznego. Xthum to słowo z Hul’qumi’num, dialektu języka salisz, którym posługiwali się Indianie ze wschodniego pogranicza amerykańsko-kanadyjskiego. Znaczy tyle co kosz, albo bęben. Co to wszystko ma wspólnego z designem? Pracownia PUBLIC z Vancouver od dłuższego czasu stara się udowadniać, że artystyczny obraz ich miasta niekoniecznie musi być jednoznacznie osadzony w amerykańsko-europejskim modernizmie, ale może też czerpać, ze starszej, miejscowej tradycji.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.