Casa Milà
Casa Milà, zwana popularnie kamieniołomem (La Pedrera), uznawana jest za najdojrzalsze i najdoskonalsze świeckie dzieło wybitnego katalońskiego architekta i inżyniera - Antonio Gaudíego.
Francja od kilku lat przeżywa muzealny boom. Otwarcie regionalnego oddziału Luwru w Lens, projekty filii Luwru w Dubaju, czy wreszcie gigantyczny MUCEM w Marsylii, to tylko te najbardziej znane przykłady. Do grona flagowych realizacji ma szansę dołączyć realizacja powstała dzięki współpracy katalońskiego RCR Arquitectes i duetu Francuzów: Passelac & Roques. Chodzi o muzeum poświęcone malarzowi Pierre’owi Soulages w Rodez, którego inaugurację zaplanowana na przyszły tydzień.
Idea budowy Muzeum Soulages powstała już w latach ’90. Sam artysta podchodził jednak do niej bardzo krytycznie co na lata pogrzebało projekt. Przełom nastąpił w 2005 roku, kiedy starzejący się Soulages ofiarował miastu 250 swoich prac (których wartość szacuje się na ponad 60 mln euro), a miasto poszło na kompromis: zamiast muzeum poświęconego jednemu artyście powstanie struktura otwarta. Część sal wypełni przegląd obrazów Soulages, pozostałe – prace młodych artystów. Po osiągnięciu porozumienia ogłoszono konkurs architektoniczny. Ponieważ rzecz działa się na prowincji, do prac budowlanych przystąpiono dopiero w 2010 roku.
Czemu Soulages będzie miał swoje muzeum w nieco zapomnianym Rodez ? Artysta od lat związany jest z niedalekim Conques, ważnym ośrodkiem na szlaku pielgrzymkowym do Santiago de Compostella. W miejscowym opactwie pochodzącym z XII wieku znajduje się wykonany przez artystę na przełomie lat ’80 i ’90 zespół abstrakcjonistycznych witraży. Malarz w wywiadach podkreślał wielokrotnie, że to właśnie w Conques jako kształtował swój język artystyczny.
Z estetyką średniowiecznego Conques współgrać będzie urbanistyczne osadzenie muzeum. Katalończycy zaprojektowali „muzeum w ogrodzie„, którego poszczególne bryły komponują się z pejzażem drzew. Architekci wykorzystali tarasowy układ terenu, który umożliwia programowanie różnorodnych osi widokowych. Rozczłonkowanie bryły umożliwiło ponadto wprowadzenie dialogu muzeum z rysująca się na jego tle sylwetką miasta i wieżą jego średniowiecznej katedry.
strona muzeum: www.musee-soulages.grand-rodez.com
Wizualizacje © RCR Arquitectes / Passelac & Roques
Casa Milà, zwana popularnie kamieniołomem (La Pedrera), uznawana jest za najdojrzalsze i najdoskonalsze świeckie dzieło wybitnego katalońskiego architekta i inżyniera - Antonio Gaudíego.
Budowa ogromnego kampusu firmy Apple w kalifornijskim Cupertino interesuje nie tylko architektów, ale przede wszystkim miłośników tej marki.
Paryska wystawa, pokazująca Tschumiego jako architekta, wykładowcę, teoretyka i pisarza, pokazuje proces tworzenia architektury jako serię problemów, idei i inspiracji oraz podejmuje próbę sformułowania współczesnej definicji architektury. Twórczość Tschumiego od 1975 roku do dzisiaj jest zaprezentowana w grupach tematycznych, których kluczem wyboru były najważniejsze pytania zadawane przez architekta podczas pracy: zarówno tej koncepcyjnej, teoretycznej, jak i stricte projektowej. Głównym tematem wystawy jest zatem sam proces, podczas którego idea twórcy może przerodzić się w budynek.
Jeśli nazwisko Richarda Pare nie wydaje się brzmieć Państwu znajomo, nie ma w tym niczego dziwnego. Mało kto czyta przecież stopki redakcyjne w albumach i podręcznikach historii architektury. Tymczasem Richard Pare od kilkudziesięciu już lat pozostaje jednym z najważniejszych fotografów architektury i to jego oczyma (albo raczej „jego obiektywem”) patrzymy dziś na klasyków modernizmu.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.