Posiadający status Bazyliki mniejszej secesyjny kościół usytuowany w stolicy Katalonii, Barcelonie. Jego budowę rozpoczęto w 1882 r., a wieże świątyni oddano do użytku w 1920 r., jednak całość konstrukcji do dnia dzisiejszego nie została ukończona. Na taki stan rzeczy miała wpływ m.in. tragiczna śmierć głównego architekta kościoła – Antoniego Gaudíego, a także spalenie przez anarchistów planów budowli podczas hiszpańskiej wojny domowej.
Nieukończone dzieło życia architektonicznego wizjonera
Pomysłodawcą Sagrady Familii był Josep María Bocabella. Kościół wykonany jest głównie z kamienia i liczy 120 m wysokości, 95 m długości oraz 60 m szerokości. Przez niektórych krytyków sztuki sytuowany jest w nurcie ekspresjonizmu, z uwagi na niepowtarzalny styl jaki wypracował Gaudí, który traktował budowę świątyni jako proces organiczny.
Początki Ekspiacyjnej Świątyni Świętej Rodziny, obecnie znanej jako Sagrada Familia, sięgają roku 1866, kiedy Josep Maria Bocabella i Dionisio Baixeras Verdaguer założyli Duchowe Stowarzyszenie Wielbicieli Świętego Józefa, które w 1874 r. rozpoczęło kampanię na rzecz budowy świątyni ekspiacyjnej. W 1881 r., dzięki różnym darowiznom, Stowarzyszenie nabyło działkę o powierzchni 12 800 m² położoną między ulicami Marina, Provença, Sardenya oraz Mallorca, gdzie zbudowano świątynię.
Pierwszy kamień pod budowę został położony w dniu Świętego Józefa, 19 marca 1882 r. Początkowo głównym architektem, odpowiedzialnym za projekt kościoła był Francisco de Paula del Villar y Lozano, który bardzo szybko zrezygnował z kontynuowania przedsięwzięcia. Na jego miejsce został zatrudniony Antonio Gaudí.
Po przejęciu projektu w 1883 r. Gaudí kontynuował rozpoczętą przez swojego poprzednika prace nad kryptą, która zakończyła się w 1889 r. Dzięki znacznej anonimowej darowiźnie wybitny architekt mógł zaproponować nowy, znacznie większy plan świątyni. Gaudí zdecydował się na porzucenie pomysłu wykonania konstrukcji w stylu neogotyckim na rzecz innowacyjnego i monumentalnego projektu zarówno pod względem formy jak i struktury.
W 1892 r. Rozpoczęto budowę fasady Narodzenia Pańskiego. W 1909 r. Gaudí zbudował prowizoryczne budynki szkoły Sagrada Familia w południowo-zachodnim rogu konstrukcji. W 1914 r. architekt postanowił skoncentrować się wyłącznie na budowie ekspiacyjnej świątyni Sagrada Familia. Od tego momentu swojego życia nie podejmował żadnej innej poważnej pracy. Cały swój wolny czas spędzał w położonym obok absydy warsztacie, używanym do produkcji modeli, rysunków, wzorów, rzeźb oraz fotografii. W 1923 r. wykonał ostateczny projekt naw na dachy. Prace budowlane postępowały jednak powoli. Pierwsza dzwonnica na fasadzie bożonarodzeniowej, poświęcona św. Barnabie, o wysokości 100 metrów została ukończona 30 listopada 1925 r. Była to jedyna ukończona wieża jeszcze za życia twórcy. W dniu 10 czerwca 1926 r. zmarł w wyniku odniesionych trzy dni wcześniej obrażeń, kiedy to wpadł pod rozpędzony tramwaj. 12 czerwca został pochowany w krypcie kościoła Sagrada Familia, gdzie jego szczątki spoczywają do dzisiaj.
Burzliwa historia Sagrady
Po tragicznej śmierci wizjonera kierownictwo nad projektem (do 1938 r.) przejął jego bliski współpracownik Domènec Sugrañes. Prace posuwały się powoli, ale stopniowo aż do lipca 1936 r., kiedy Hiszpanię ogarnęła wojna domowa. Rewolucjoniści podpalili kryptę oraz szkołę Sagrada Familia, zniszczyli także pracownię pierwotnie należącą do Gaudíego. Oryginalne plany, rysunki i fotografie kościoła przepadły.
Po zakończeniu działań wojennych pracę nad świątynią wznowiono. W latach 1939-1940 architekt Francesc de Paula Quintana, odrestaurował zniszczoną przez ogień kryptę i naprawił wiele zniszczonych kluczowych elementów, które następnie wykorzystano do kontynuowania budowy zgodnie z oryginalnym planem Gaudiego.
Przez kolejne lata w rozbudowę kościoła było zaangażowanych wielu architektów mających zaszczy współpracować w przeszłości z Antonio Gaudím. Kolejne zbiórki pieniędzy pozwalały na spokojne kontynuowanie projektu. W dekadę powstawały nowe elementy monumentalnej konstrukcji, jednak wciąż nie została ostatecznie ukończona.
Projekt Sagrady Familii wzorowany jest na tradycyjnych gotyckich i bizantyjskich katedrach. Intencją Gaudíego było wyrażenie swojej głębokiej wiary poprzez złożoną koncepcję architektoniczną. W swojej kreacji dążył on do stworzenia symbiozy między geometrią inspirowaną naturą a ikonografią chrześcijańską. W 2010 r. świątynia została konsekrowana przez papieża Benedykta XVI.
Budynek przy Witebskiej w Warszawie to jeden ze zwycięzców ubiegłorocznej, piątej edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta miasta Warszawy. Blok autorstwa pracowni architektonicznej TZA zwyciężył w kategorii "Najlepszy obiekt mieszkalny".
W grudniu 2019 r., już po raz piąty, została przyznana Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy. Wśród wyróżnionych obiektów znalazła się, usytuowana na placu Hallera, Tężnia solankowa, która otrzymała dwie statuetki – za najlepsze rozwiązanie proekologiczne oraz najlepszą przestrzeń publiczną stolicy.
Ta rozpoczęta w roku 1975 budowa nie została do dziś dokończona. Początkowo miała służyć jako siedziba dla Naczelnej Organizacji Technicznej, jednak ostatecznie pomysł ten nie doszedł do skutku. Największym problemem jest jednak stworzony szkielet o wysokości 93 metrów, który jest najwyższym obiektem w mieście. Obiekt ten dodatkowo widoczny jest z praktycznie każdej części Krakowa i przez lata wyrosły liczne legendy o nim.
Termomodernizacja budynku, wymiana stolarki oraz montaż nowoczesnej instalacji grzewczej podnoszą komfort termiczny w pomieszczeniach. Brak odpowiedniej izolacji ścian, nieszczelne okna i drzwi, a także nieefektywny system ogrzewania powodują, że rachunku za energię, szczególnie zimą, wzrastają nawet kilkukrotnie. Dofinansowanie w wysokości 20% kwoty kredytu zaciągniętego na termomodernizację może otrzymać każdy inwestor, który zdecyduje się na przeprowadzenie tego rodzaju prac i udowodni, że wpływają one na poprawę audytu termicznego budynku.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.