Fundacja Tchobana choć jest nowym miejscem na mapie Berlina, zdążyła już wyrobić sobie markę wśród koneserów architektury. Przyciąga ich nie tylko elegancka, minimalistyczna bryła siedziby, ale również skarby, które prezentowane są w jej wnętrzu. Tym razem Tchoban Foundation zdobyła uwagę mediów dzięki wystawie 79 unikalnych rysunków architektonicznych ze swojej kolekcji: Architektur im Kulturkampf. Russische und sowjetische Architektur in Zeichnungen. 1900–1953 (Architektura w kulturowej walce. Architektura rosyjska i radziecka w rysunkach 1900-1953). Pokaz, który zakończy się w tym tygodniu objął prace powstałe od schyłku dynastii Romanowów aż do śmierci Stalina.
Kuratorzy zauważają we wstępie do katalogu wyraźną sprzeczność, która naznacza nowoczesną architekturę rosyjską już u samego początku XX wieku. Awangarda i konstruktywizm, radykalne nawet z dzisiejszej perspektywy, były zakorzenione przede wszystkim w Moskwie, podczas gdy zwolennicy neoklasycyzmu wiązali się głównie z Petersburgiem. W przededniu rewolucje oba style (czy raczej oba sposoby myślenia o artystycznym i społecznym wymiarze architektury) zaczęły walczyć o pozycję oficjalnego reprezentanta nowego porządku. Ostatecznie to klasycyzm (przepoczwarzający się w socrealizm) został wyniesiony na podium. Marginalizowana awangarda z czasem sprowadzona została do artdekowskiego banału.
Wystawa w Fundacji Tchobana prezentuje kolekcję rysunków architektonicznych, która określa ramy ideologicznego i artystycznego konfliktu między dwoma głównymi stylami architektonicznymi I połowy XX wieku. Na reprezentatywnych przykładach kuratorzy zarysowują panoramę spięć między rolą tradycji a ideą postępu. Ekspozycja nie jest więc tylko prostą narracją historyczną, ukazującą łatwą koncepcję ewolucji i zmian w architekturze, ale raczej próbą zarysowania jej kompleksowego obrazu uwzględniającego równoległość i ścieranie się nurtów.
Architektur im Kulturkampf gra wreszcie ze specyfiką rysunku architektonicznego rozumianego nie tylko jako projekt koncepcyjny, ale również jako niezależne dzieło sztuki. Większość awangardowych prac jakie zobaczymy w Berlinie można rozpatrywać jako obrazy, niezależnie od ich architektonicznego kontekstu. Szkice były nie tylko laboratorium tworzenia brył, ale również unikatami.
Jeden z wiodących deweloperów na rynku trójmiejskim – Inpro SA, sprzedał 214 domów na Osiedlu Nowiec. W aktualnej ofercie pozostał ostatni dom wolnostojący z przepięknym widokiem na morenowe wzgórza i las. Taka informacja w dzisiejszych czasach jest niespotykana, jednak jak widać nadal się zdarza.
Indochiny to współcześnie jeden z najbardziej newralgicznych społecznie i ekonomicznie regionów świata. Wilgotny, deszczowy klimat, narażenie na powodzie i tsunami niszczące miasta na wybrzeżu, wyraźne nierówności społeczne, demograficzny boom, czy trudna spuścizna kolonializmu to tylko z niektórych wektorów kształtujących wyzwania lokalnego budownictwa. Naprzeciw problemom regionu postanowił wyjść kilka lat temu rząd Kambodży ogłaszając konkurs na nowe projekty zrównoważonego budownictwa mieszkaniowego w regionie.
Trzeba by zacząć, nietypowo, od wprowadzenia lingwistycznego. Xthum to słowo z Hul’qumi’num, dialektu języka salisz, którym posługiwali się Indianie ze wschodniego pogranicza amerykańsko-kanadyjskiego. Znaczy tyle co kosz, albo bęben. Co to wszystko ma wspólnego z designem? Pracownia PUBLIC z Vancouver od dłuższego czasu stara się udowadniać, że artystyczny obraz ich miasta niekoniecznie musi być jednoznacznie osadzony w amerykańsko-europejskim modernizmie, ale może też czerpać, ze starszej, miejscowej tradycji.
Nowy produkt – podkład na ogrzewanie podłogowe, który redukuje straty ciepła, stworzony został przez firmę Fair Packging (Marka Fair Underlay), z myślą o osiągnięciu jak najwyższej skuteczności tzw. „podłogówki”.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.