Domy na skraju klifu. Bolder Star Lodges
Norweskie studio Snøhetta prezentuje dom na skraju klifu w Lysefjorden w Norwegii. Budynek zachwyca niestandardowymi widokami z okna i skromnymi wnętrzami zaprojektowanymi przez firmę Vipp.
Dziś wielkie otwarcie międzynarodowego święta architektury i innowacji – Expo 2020. Wydarzenie, którego gospodarzem jest Dubaj, zostało przełożone o rok z powodu pandemii koronawirusa. Każdej edycji wydarzenia towarzyszy prezentacja pawilonów krajów biorących udział w wystawie, za których projekty odpowiadają światowej sławy architekci. Przedstawiamy 5 najciekawszych propozycji pawilonów na tegoroczne Expo.
Tegoroczna propozycja Kataru, której autorem jest Santiago Calatrava, nawiązuje do herbu Kataru – dwóch zakrzywionych, skrzyżowanych za sobą mieczy. Projekt w zsyntetyzowany sposób przedstawia również ważną w katarskiej kulturze łódź dhow i wyspę z palmami. Jak mówi odpowiedzialny za projekt architekt, poprzez dynamiczne linie pawilonu chciał ukazać „ruch, siłę i tradycję”, będące jego zdaniem najlepszymi stronami Katarczyków.
Oto kolejna propozycja hiszpańskiego architekta. Ta zachwycająca struktura inspirowana formą skrzydeł sokoła ma kojarzyć się z wolnością, potencjałem twórczym i odwagą. Pawilon ZEA stanie w samym sercu dwukilometrowego terenu wystawy, zapraszając do środka entuzjastów architektury z całego świata. Wewnątrz pawilonu znajdą się przestrzenie wystawiennicze, audytorium, kawiarnie i salony dla najważniejszych gości. „Pawilon będzie jedną z największych ikon Expo” – zapowiada Reem Al Hashimi, minister stanu ZEA i dyrektor Expo.
W pawilonie USA jest tak, jak w samej Ameryce: nowocześnie, kolorowo i efektownie. „Pawilon to konwergencja pomysłów i technologii, które pokierują nas w przyszłość. Podróżujemy poprzez kultury i granice, by budować lepsze jutro dla wszystkich” – mówią twórcy projektu. Ideą Pawilonu USA było stworzenie unikalnego doświadczenia użytkownika. Aby to osiągnąć, projektanci sięgnęli po wirtualną rzeczywistość – wewnątrz cylindrycznego, symbolizującego otwartość Stanów Zjednocznonych budynku widzowie będą mogli bowiem doświadczyć wirtualnej podróży najszybszymi na świecie kolejami Hyperloop.
Propozycja Wielkiej Brytanii nosi tytuł The Poem Pavilion. Nie bez powodu. Wyjątkowa interaktywna konstrukcja autorstwa scenografki Es Devlin będzie bowiem… pisać wiersze. Wysoki na 20 metrów pawilon w kształcie stożka składa się z rzędów listew, które tworzą okrągłą fasadę. Na listwach oświetlonych diodami LED będą wyświetlane wiersze wygenerowane przez skoordynowane z budynkiem systemy sztucznej inteligencji. Jak mówią twórcy projektu, jest on próbą „wysłania poetyckiej wiadomości w Kosmos”.
Projektując pawilony na Expo, architekci mają niezwykłą okazję, aby w niewielkiej formie architektonicznej uchwycić ducha i idee narodowe poszczególnych państw. Niderlandy będą miały okazję zaprezentować zakorzenioną w społeczeństwie dbałość o środowisko. Pawilon autorstwa grupy niderlandzkich architektów i konstruktorów to dużych rozmiarów stożek, otoczony kręgami różnorodnych roślin. Projektanci pragnęli stworzyć biotop, czyli autonomiczne środowisko z własnym mikroklimatem. Efektowny pawilon stanie w obszarze zrównoważonego rozwoju na Expo 2020.
Norweskie studio Snøhetta prezentuje dom na skraju klifu w Lysefjorden w Norwegii. Budynek zachwyca niestandardowymi widokami z okna i skromnymi wnętrzami zaprojektowanymi przez firmę Vipp.
Moda na videoblogi dotarła do polskiego środowiska architektonicznego. Czy pierwszy kanał na polskim YouTube poświęcony historii architektury i urbanistyki, Architecture is a good idea, doczeka się niedługo wirtualnej konkurencji?
Wystawa jest pierwszą prezentacją z serii Warszawa Nieoczywista. Cykl ten, poświęcony powojennej fotografii architektury, przybliży tematykę warszawską w dorobku trzech twórców, których archiwa opracowuje Fundacja Archeologia Fotografii: Tadeusza Sumińskiego, Marii Chrząszczowej i Wojciecha Zamecznika.
Tańczący Dom (cz. Tančící dům), to budynek usytuowany w handlowej dzielnicy Nowe Miasto na prawym brzegu Wełtawy w Pradze. Został zaprojektowany w 1992 r. przez czeskiego architekta chorwackiego pochodzenia – Vlado Milunića oraz Franka Gehry'ego, Amerykanina o polsko-żydowskich korzeniach, laureata Nagrody Pritzkera z 1989 r.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.