The Einstein Tower, czyli Wieża Einsteina to obserwatorium astrofizyczne znajdujące się w Parku Naukowym w Poczdamie, w Niemczech.
Zbudował je niemiecki architekt żydowskiego pochodzenia, Erich Mendelsohn. Pomysł na skonstruowanie budynku zrodził się w 1917 r., lecz początkowo brakowało funduszy na jego realizację. Po przeprowadzeniu zbiórki pieniędzy budowa rozpoczęła się w 1919 r. i zakończyła w 1921 r. Oficjalną działalność obserwatorium rozpoczęło w 1924 r.
Budynek został usytuowany na szczycie poczdamskiego Telegraphenbergu, tak żeby pomieścić duży i nowoczesny teleskop słoneczny, którego średnica obiektywu wynosiła 60 cm, zaś ogniskowa 14 m. Autorem tego urządzenia był astronom Erwin Finlay-Freundlich. Zadaniem teleskopu była weryfikacja tez Einsteina zawartych w jego rewolucyjnej Teorii względności, jednak genialny fizyk nigdy nie miał okazji pracować w obserwatorium, chociaż wspierał ten projekt.
Ta obła, gładka i asymetryczna biała budowla stwarza wrażenie jakby była wykonana z gliny. W rzeczywistości zbudowano ją z cegły pokrytej sztukaterią. W skład struktury wchodził też beton, który pierwotnie miał stanowić o sile i wyrazie konstrukcji, jednak z uwagi na spowodowany działaniami wojennymi deficyt tego surowca, wybrano tańszą i łatwiej dostępną cegłę. Wpłynęło to negatywnie na trwałość ścian obserwatorium; już pięć lat po powstaniu budynek poddano pierwszemu remontowi, gdyż w jego wnętrzu panowała wilgoć.
Podczas prac projektowych, które, jak głosi plotka, Mendelsohn wykonał w okopach I wojny światowej, architektowi przyświecała idea zilustrowania za pomocą budynku koncepcji muzycznych oraz teorii fizycznych Einsteina. W efekcie powstał bajkowy domek, uważany przez krytyków za arcydzieło architektury ekspresjonistycznej.
The Einstein Tower został poważnie uszkodzony przez alianckie bomby podczas II wojny światowej. Dopiero w 1999 r., z okazji 75 rocznicy powstania obiekt poddany został kompleksowej renowacji.
BXBstudio to jedno z niewielu polskich biur architektonicznych, które od początku swojego istnienia kieruje się ściśle określoną filozofią. Zespół pod kierownictwem Bogusława Barnasia specjalizuje się w realizacjach łączących nowoczesne, proekologiczne rozwiązania z tymi silnie zakorzenionymi w tradycji. Owocem takiej fuzji jest Polska Zagroda, najnowszy projekt studia.
8 maja po raz dziesiąty przyznano międzynarodowe nagrody architektoniczne Brick Award. W tej edycji konkursu, premiującego najlepsze realizacje, do budowy których wykorzystano ceramikę budowlaną, nominowano ponad 300 budynków z 26 krajów. W ścisłym gronie 50 finalistów znalazły się dwa polskie projekty: budynek mieszkalny przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu autorstwa Biura Projektów Lewicki Łatak oraz Muzeum Armii Krajowej w Krakowie, zrewitalizowane przez biuro AiR Jurkowscy-Architekci. Międzynarodowe jury, w którym zasiadła prof. Ewa Kuryłowicz, wyłoniło zwycięzców w pięciu kategoriach, zaś organizator konkursu, austriacka firma Wienerberger, przyznał dwie nagrody specjalne dla budynków zbudowanych z materiałów producenta.
Już niedługo na przedmieściach Gdyni stanie wyjątkowy dom jednorodzinny z pracownią rzeźby. Artystyczna wizja architektów, nazwana z odrobiną przekory Domem pozornie prostym, pogodzona została z wymaganiami inwestora dotyczącymi energooszczędnego charakteru budynku. Oryginalny projekt polskiego studia Pracownia 111 to połączenie nowoczesnej i odważnej architektury z oszczędnością formy, pełną funkcjonalnością, a także kolejny dowód na to, że polskie przedmieścia wcale nie muszą straszyć powtarzalnymi i nudnymi projektami.
O pracowni WWAA znów zrobiło się głośno. Kilka tygodni temu oddano bowiem do użytku opracowaną przez stołecznych dizajnerów Galerię Sztuki Średniowiecznej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Współpraca z MNW nie jest jednak dla WWAA pierwszym prestiżowym zamówieniem wnętrzarskim. Kilka lat temu zespół pod batutą Marcina Mostafy i Natalii Paszkowskiej (współpracujący ze znanym scenografem Borisem Kudličką) opracował wyjątkową przestrzeń dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.