Carreras Cigarette Factory to wzniesiony w latach 1926-28 dużych rozmiarów budynek (168 m dÅ‚ugoÅ›ci) uważany za klasyczny przykÅ‚ad stylu art déco. Usytuowany jest w Camden w Londynie.
Egipska gorÄ…czka
Ten imponujÄ…cy obiekt powstaÅ‚ na zlecenie Carreras Cigarette Company, firmy powstaÅ‚ej w XIX w., poczÄ…tkowo jako niewielki lokalny sklepik. Podczas Pierwszej Wojny Åšwiatowej zapotrzebowanie na tytoÅ„ znacznie wzrosÅ‚o, dlatego Bernhard Baron, ekscentryczny wÅ‚aÅ›ciciel rosyjsko-żydowskiego pochodzenia wzbogaciÅ‚ siÄ™ i mógÅ‚ pozwolić sobie na zbudowanie znacznie wiÄ™kszej i nowoczeÅ›niejszej fabryki papierosów.
Do zaprojektowania oraz skonstruowania budynku, nazywanego także Camden Arcadia Works, Baron zatrudniÅ‚ architektów: Marcusa Evelyna Collinsa, O.H. Collinsa oraz wspierajÄ…cego ich Arthura George’a Porriego. Ich projekt powstaÅ‚ pod silnym wpÅ‚ywem ówczesnej mody na budynki inspirowane architekturÄ… starożytnego Egiptu. W 1922 r. brytyjski archeolog Howard Carter zorganizowaÅ‚ wyprawÄ™ do krainy faraonów, podczas której odkryÅ‚ sÅ‚ynny grobowiec Tutanchamona. To wydarzenie odbiÅ‚o siÄ™ szerokim echem zarówno w ojczyźnie badacza, jak i na caÅ‚ym Å›wiecie. Niemal natychmiast akolici stylu art déco zakochali siÄ™ w bogato zdobionych i perfekcyjnie wykonanych egipskich motywach budowlanych. W 1925 r. w Paryżu odbyÅ‚a siÄ™ wystawa przybliżajÄ…ca Europejczykom architektoniczne dziedzictwo starożytnego Egiptu; również amerykaÅ„ska kinematografia nie pozostaÅ‚a obojÄ™tna na tÄ™ powszechnÄ… egipskÄ… gorÄ…czkÄ™.
Tytoń spod piramid
Co ciekawe, na przeÅ‚omie wieku XIX i XX w. paÅ„stwo faraonów byÅ‚o Å›wiatowym potentatem w produkcji i eksporcie tytoniu. Potężne egipskie firmy tytoniowe w swoich reklamach chÄ™tnie wykorzystywaÅ‚y estetykÄ™ odwoÅ‚ujÄ…cÄ… siÄ™ do dziedzictwa ich narodu. Ten fakt wpÅ‚ynÄ…Å‚ na decyzjÄ™ zbudowania fabryki w duchu neoegipskiego art déco. Å»eby wzmocnić efekt „orientalny”, podczas oficjalnego otwarcia Carreras Cigarette Factory zorganizowano pompatycznÄ… ceremoniÄ™: schody oraz chodnik przed budynkiem pokryto piaskiem, zatrudniono aktorów przebranych w egipskie stroje oraz zorganizowano unikatowy wyÅ›cig rydwanów na Hampstead Road.
Budynek definiuje biaÅ‚a kolumnada zÅ‚ożona z dwunastu dużych kolumn papirusowych, pomalowanych w jaskrawe kolory i zwieÅ„czonych stylizowanymi gÅ‚owicami. KonstrukcjÄ™ oplatajÄ… liczne ozdobne balustrady, na których widniejÄ… egipskie hieroglify. Jednak najbardziej charakterystycznÄ… cechÄ… Carreras Cigarette Factory sÄ… dwa, pilnujÄ…ce wejÅ›cia, liczÄ…ce ponad 2,5 m wysokoÅ›ci, wykonane z brÄ…zu posÄ…gi kotów. PosÄ…gi byÅ‚y bezpoÅ›rednim odwoÅ‚aniem do mitologicznej egipskiej bogini Bastet, a także nawiÄ…zaniem do czarnego kota, stanowiÄ…cego logo towarowe firmy Bernharda Barona. Czarny kot znajdowaÅ‚ siÄ™ na każdej paczce papierosów wyprodukowanej przez Carreras Cigarette Factory.
Nad wejÅ›ciem do budynku znajdowaÅ‚ siÄ™ bogato rzeźbiony, uskrzydlony sÅ‚oneczny dysk, symbol boga Horusa, który w wyniku podobieÅ„stwa do nazistowskiego orÅ‚a (Reichsadler) zostaÅ‚ usuniÄ™ty podczas II Wojny Åšwiatowej. WiÄ™kszość zewnÄ™trznej powierzchni Carreras Cigarette Factory pokryta jest biaÅ‚ym cementem. Fabryka jako pierwsza w Wielkiej Brytanii zostaÅ‚a zbudowana z betonu sprężonego, posiadaÅ‚a także klimatyzacjÄ™.
Nieprzemyślana rewitalizacja
W 1958 r. firma Barona zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Rembrandt Tobacco Company i przeniesiona do Basildon, a nastÄ™pnie do Darlington. Budynek fabryczny staÅ‚ siÄ™ wÅ‚asnoÅ›ciÄ… Wielkiej Rady Londynu, która w latach 1960-62 przeksztaÅ‚ciÅ‚a go w przestrzeÅ„ typowo biurowÄ…. Niestety, architekci odpowiedzialni za dostosowanie Carreras Cigarette Factory do wspóÅ‚czesnych realiów zadecydowali o usuniÄ™ciu stylizowanego zdobnictwa (w tym dwóch pilnujÄ…cych wejÅ›cia posÄ…gów kotów), uznajÄ…c je za niemodne i nieodpowiadajÄ…ce panujÄ…cym ówczeÅ›nie standardom estetycznym.
W 1996 r. budynek zostaÅ‚ nabyty przez Resolution GLH, która zleciÅ‚a firmie architektonicznej Finch Forman jego odrestaurowanie zgodnie z oryginalnym planem z 1926 r. Prace zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ sukcesem, przywrócono ok. 80-90% cech charakterystycznych miejsca. Przed wejÅ›ciem do budynku znowu zagoÅ›ciÅ‚y, tym razem repliki, posÄ…gi dwóch majestatycznych czarnych kotów.
Amerykańskie studio architektoniczne Thomas Phifer and Partners ukończyło budowę betonowej konstrukcji dla Muzeum Glenstone w stanie Maryland. Nowo powstały powstał, aby stać się domem dla prac znanego rzeźbiarza Richarda Serry.
RumuÅ„skie Stowarzyszenie Architektów, OddziaÅ‚ TransylwaÅ„ski OAR oraz wÅ‚adze miasta Kluż-Napoka, a także Uniwersytet BabeÈ™-Bolyai ogÅ‚aszajÄ… rozpoczÄ™cie zgÅ‚oszeÅ„ do miÄ™dzynarodowego konkursu na projekt kampusu naukowego Science Campus Cluj – Napoca. Obiekt ma być nowym centrum edukacji i innowacji w regionie.
Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP i Polskie Towarzystwo Krajoznawcze zapraszajÄ… do udziaÅ‚u w konkursie na najlepszy projekt Schroniska Górskiego na Lubaniu. Obiekt ma na celu zapewnić schronienie wÄ™drowcom przechodzÄ…cym przez GÅ‚ówny Szlak Beskidzki.
Dla artysty, który - oprócz kawaÅ‚ka papieru - do stworzenia swojego dzieÅ‚a potrzebowaÅ‚ nieco betonu, dobrej jakoÅ›ci szkÅ‚a czy solidnej stali, okres siermiężnego PRL-u mógÅ‚ jawić siÄ™ jako koszmar. Jeżeli jakimÅ› cudem udaÅ‚o mu siÄ™ zgromadzić niezbÄ™dne materiaÅ‚y, na drodze stawaÅ‚o chore prawo, surowo przestrzegane przez rozroÅ›niÄ™tÄ… do granic absurdu biurokracjÄ™. W takich warunkach zbudowanie czegoÅ›, co odbiegaÅ‚o od przyjÄ™tych standardów, wymagaÅ‚o żelaznych nerwów, pasji oraz odrobiny sprytu. Dlatego popularne Igloo Witolda LipiÅ„skiego należy uznać za triumf inteligencji nad niewydolnym systemem Ludowej Polski.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informacjÄ™ o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.