Centrum Praskie Koneser jest owocem współpracy inwestorów, architektów oraz konserwatorów zabytków. Ten wyjątkowy kompleks usytuowany na warszawskiej Pradze w grudniu 2019 r. został wyróżniony Nagrodą Architektoniczną Prezydenta Miasta Warszawy za "Najlepszą rewitalizację".
Czasochłonna realizacja
Autorem kompleksowego projektu przebudowy byłej fabryki Wytwórni Wódek „Koneser” jest warszawskie biuro Juvenes-Projekt. W przypadku tak złożonej rewitalizacji do współpracy zaproszono również architektów z kilku innych pracowni (m.in. Are i Bulanda & Mucha Architekci) oraz konserwatora zabytków. Ideą przedsięwzięcia było zachowanie zabytkowych budynków rozlokowanych na 5 hektarowym terenie przy jednoczesnym nadaniu im nowego, nowoczesnego i funkcjonalnego wymiaru. Ta fuzja XIX-wiecznych, pofabrycznych obiektów z całkowicie nowymi bryłami i co najważniejsze - nadanie całości spójnego konstrukcyjnie charakteru okazało się procesem czasochłonnym. Projekt Centrum był gotowy już w 2014 r., zaś koniec prac budowlanych przypadł na 2019 r.
Kluczowym dla powodzenia tej kosztownej inwestycji okazała się współpraca architektów z konserwatorem zabytków, który wymagał przede wszystkim zachowania w całości zabytkowej zabudowy oraz odtworzenia i wyeksponowania niektórych jej części, tak żeby podkreślić jej historyczny charakter. Warto zaznaczyć, że cały ten teren widniał w rejestrze zabytków, co znacząco zawęziło ekspresję twórczą projektantów. Każdy z nowych budynków zaproponowanych przez zespół Juvenes-Projekt musiał otrzymać zgodzę konserwatora. Jedynie centrum konferencyjne uwolniono od architektonicznych rygorów, nakazujących ścisły dialog nowoczesnych brył z duchem starych obiektów należących niegdyś do fabryki wódki. Po długich negocjacjach obie strony doszły do satysfakcjonującego kompromisu.
Miasto w mieście
Imponujących rozmiarów kompleks, będący w rzeczywistości odrębnym miasteczkiem oferuje wszystko, czego współczesny człowiek potrzebuje do życia. Znajdziemy tu m.in. kawiarnie i restauracje, galerie handlowe, budynki biurowe oraz mieszkalne, przestrzeń rekreacyjną oraz kino. Wszystko to utrzymane jest w jednym, modernistycznym tonie. Królujące konstrukcje postindustrialnej wzbogacono o centralny plac oraz obszerne parkingi podziemne. Nie zapomniano także o przeszłości miejsca - przebywając na ternie "Konesera" możemy odwiedzić Muzeum Polskiej Wódki.
Usytuowany na osi ul. Ząbkowska – Białostocka – Markowska – Nieporęcka, "Koneser" to zastygłe morze czerwonej cegły i włóknocementu, surowe bryły budynków ocieplone skrzynkowymi oknami przenoszą nas w czasie. Będąc w stolicy warto odwiedzić to miejsce, nieprzypadkowo docenione przez jury Nagrody Architektonicznej Prezydenta Miasta Warszawy. Zapraszamy!
Inwestor: BBI Development NFI S.A., Liebrecht & wooD Projektanci: Juvenes-Projekt, Krzysztof Tyszkiewicz, Krzysztof Matwiejuk Powierzchnia handlowa: ok. 28 000 m2, Powierzchnia biurowa: ok. 25 500 m2
W obecnej sytuacji traktujemy wyjście do sklepu jako przykrą konieczność, okupioną strachem o zdrowie własne i swojej rodziny. Markety, choć wprowadziły serię potrzebnych środków ostrożności, wciąż nie są miejscami stuprocentowo bezpiecznymi. Studio Shift przedstawia odpowiedź na te codzienne wyzwania nowej rzeczywistości.
W ramach luksusowej inwestycji Kwartał Kamienic w centrum Głównego Miasta Gdańsk, spółka Inpro SA będąca jednym z największych trójmiejskich deweloperów, sprzedała wszystkie apartamenty. W sprzedaży pozostało zaledwie 5 lokali użytkowych.
W 2007 r. międzynarodowa pracownia architektoniczna Snøhetta otrzymała zlecenie zaprojektowania biurowca dla firmy Deloitte. Wyjątkowy budynek jest częścią gigantycznego projektu Barcode, zakładającego zagospodarowanie wieżowcami dawnej dzielnicy przemysłowej w centrum Oslo. Barcode nazywany jest również dzielnicą operową od sąsiadującej z wieżowcami słynną Operą Narodową. Charakterystyczny biurowiec Deloitte otwarto już w styczniu tego roku, natomiast zakończenie całej, ogromnej inwestycji planuje się na koniec 2015 roku.
Paryskie Cité de l’Architecture et du Patrimoine od lat szuka formuły, która pozwoli nie tylko na atrakcyjną promocję historii architektury, ale również na uniknięcie tymczasowego charakteru edukacyjnych przedsięwzięć. Punktowe wydarzenia, choć wywołują często medialne zamieszanie, po kilku tygodniach kończą wśród kurzu archiwów. Aby uniknąć muzealnej sztampy spece z paryskiego Centrum Architektury zdecydowali się rozszerzyć ofertę instytucji o ciąg wirtualnych, internetowych wystaw. Uniknięto dzięki temu groźby, że widz jedynie przespaceruje się między obiektami, a opasły katalog tkwić będzie przez lata nieruszany na bibliotecznym regale. Wystawa wirtualna, będąca w rzeczywistości rodzajem internetowego albumu, nie dość że poszerza publiczność Cité, to jeszcze pozostawia po sobie ślad w ogólnodostępnej przestrzeni. Co ważne: internauta nie musi też płacić za bilet.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.