Centrum Praskie Koneser jest owocem współpracy inwestorów, architektów oraz konserwatorów zabytków. Ten wyjątkowy kompleks usytuowany na warszawskiej Pradze w grudniu 2019 r. został wyróżniony Nagrodą Architektoniczną Prezydenta Miasta Warszawy za "Najlepszą rewitalizację".
Czasochłonna realizacja
Autorem kompleksowego projektu przebudowy byłej fabryki Wytwórni Wódek „Koneser” jest warszawskie biuro Juvenes-Projekt. W przypadku tak złożonej rewitalizacji do współpracy zaproszono również architektów z kilku innych pracowni (m.in. Are i Bulanda & Mucha Architekci) oraz konserwatora zabytków. Ideą przedsięwzięcia było zachowanie zabytkowych budynków rozlokowanych na 5 hektarowym terenie przy jednoczesnym nadaniu im nowego, nowoczesnego i funkcjonalnego wymiaru. Ta fuzja XIX-wiecznych, pofabrycznych obiektów z całkowicie nowymi bryłami i co najważniejsze - nadanie całości spójnego konstrukcyjnie charakteru okazało się procesem czasochłonnym. Projekt Centrum był gotowy już w 2014 r., zaś koniec prac budowlanych przypadł na 2019 r.
Kluczowym dla powodzenia tej kosztownej inwestycji okazała się współpraca architektów z konserwatorem zabytków, który wymagał przede wszystkim zachowania w całości zabytkowej zabudowy oraz odtworzenia i wyeksponowania niektórych jej części, tak żeby podkreślić jej historyczny charakter. Warto zaznaczyć, że cały ten teren widniał w rejestrze zabytków, co znacząco zawęziło ekspresję twórczą projektantów. Każdy z nowych budynków zaproponowanych przez zespół Juvenes-Projekt musiał otrzymać zgodzę konserwatora. Jedynie centrum konferencyjne uwolniono od architektonicznych rygorów, nakazujących ścisły dialog nowoczesnych brył z duchem starych obiektów należących niegdyś do fabryki wódki. Po długich negocjacjach obie strony doszły do satysfakcjonującego kompromisu.
Miasto w mieście
Imponujących rozmiarów kompleks, będący w rzeczywistości odrębnym miasteczkiem oferuje wszystko, czego współczesny człowiek potrzebuje do życia. Znajdziemy tu m.in. kawiarnie i restauracje, galerie handlowe, budynki biurowe oraz mieszkalne, przestrzeń rekreacyjną oraz kino. Wszystko to utrzymane jest w jednym, modernistycznym tonie. Królujące konstrukcje postindustrialnej wzbogacono o centralny plac oraz obszerne parkingi podziemne. Nie zapomniano także o przeszłości miejsca - przebywając na ternie "Konesera" możemy odwiedzić Muzeum Polskiej Wódki.
Usytuowany na osi ul. Ząbkowska – Białostocka – Markowska – Nieporęcka, "Koneser" to zastygłe morze czerwonej cegły i włóknocementu, surowe bryły budynków ocieplone skrzynkowymi oknami przenoszą nas w czasie. Będąc w stolicy warto odwiedzić to miejsce, nieprzypadkowo docenione przez jury Nagrody Architektonicznej Prezydenta Miasta Warszawy. Zapraszamy!
Inwestor: BBI Development NFI S.A., Liebrecht & wooD Projektanci: Juvenes-Projekt, Krzysztof Tyszkiewicz, Krzysztof Matwiejuk Powierzchnia handlowa: ok. 28 000 m2, Powierzchnia biurowa: ok. 25 500 m2
Lato, choć nie to kalendarzowe, od kilku dni daje o sobie znać upiorną falą upałów. Gdzie mieszkańcy polskich miast szukają ochłody i orzeźwienia? Oczywiście przy zbiornikach wodnych i fontannach. Niestety, wydaje się, że spacer nad fontannę wiązać się może w naszym kraju nie tyle z wytchnieniem od żaru lejącego się z nieba, ile z estetycznym szokiem. Fontanna-piramida, która straszy przed krakowskim kościołem mariackim, obły potwór z łódzkiego Placu Dabrowskiego, czy (wisienka na torcie) stołeczny Multimedialny Park Fontann zapewnią wrażeń godnych hollywoodzkiego filmu grozy.
Już niedługo na przedmieściach Gdyni stanie wyjątkowy dom jednorodzinny z pracownią rzeźby. Artystyczna wizja architektów, nazwana z odrobiną przekory Domem pozornie prostym, pogodzona została z wymaganiami inwestora dotyczącymi energooszczędnego charakteru budynku. Oryginalny projekt polskiego studia Pracownia 111 to połączenie nowoczesnej i odważnej architektury z oszczędnością formy, pełną funkcjonalnością, a także kolejny dowód na to, że polskie przedmieścia wcale nie muszą straszyć powtarzalnymi i nudnymi projektami.
Projektowanie zakrojone na tak zwanych „wykluczonych” i środowiska znajdujące się w sytuacjach ekstremalnych przeżywa od kilku miesięcy prawdziwy boom. Wydaje się, że nagroda Pritzkera dla Shigeru Bana ostatecznie przypieczętowała wieloletnią kampanię rewaluacji architektury społecznie zaangażowanej. Wejście „designu dla bezdomnych” na salony to jednak nie tylko wydarzenia o randze symbolicznej, ale przede wszystkim szereg nowych, bardzo ciekawych projektów. Część z nich, jak Cardborigami ze Stanów, czy francuskie A-Kamp47 zaskakują śmiałą, ale przy tym skrajnie funkcjonalną formą artystyczną. Inne, jak Apparatus X: Sustainable Disaster Relief Vehicle, wydają się z kolei realizacjami fundamentalnych potrzeb i trudno je rozpatrywać w kontekście innym niż szeroko rozumiany humanizm.
Paryskie Cité de l’Architecture et du Patrimoine od lat szuka formuły, która pozwoli nie tylko na atrakcyjną promocję historii architektury, ale również na uniknięcie tymczasowego charakteru edukacyjnych przedsięwzięć. Punktowe wydarzenia, choć wywołują często medialne zamieszanie, po kilku tygodniach kończą wśród kurzu archiwów. Aby uniknąć muzealnej sztampy spece z paryskiego Centrum Architektury zdecydowali się rozszerzyć ofertę instytucji o ciąg wirtualnych, internetowych wystaw. Uniknięto dzięki temu groźby, że widz jedynie przespaceruje się między obiektami, a opasły katalog tkwić będzie przez lata nieruszany na bibliotecznym regale. Wystawa wirtualna, będąca w rzeczywistości rodzajem internetowego albumu, nie dość że poszerza publiczność Cité, to jeszcze pozostawia po sobie ślad w ogólnodostępnej przestrzeni. Co ważne: internauta nie musi też płacić za bilet.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.