Konkurs na projekt Centrum Zwiedzających przy Muzeum na Majdanku
Państwowe Muzeum na Majdanku ogłosiło konkurs na projekt rozbudowy Centrum Obsługi Zwiedzających Muzeum oraz rewitalizacji istniejącego budynku.
Paryska wystawa, pokazująca Tschumiego jako architekta, wykładowcę, teoretyka i pisarza, pokazuje proces tworzenia architektury jako serię problemów, idei i inspiracji oraz podejmuje próbę sformułowania współczesnej definicji architektury. Twórczość Tschumiego od 1975 roku do dzisiaj jest zaprezentowana w grupach tematycznych, których kluczem wyboru były najważniejsze pytania zadawane przez architekta podczas pracy: zarówno tej koncepcyjnej, teoretycznej, jak i stricte projektowej. Głównym tematem wystawy jest zatem sam proces, podczas którego idea twórcy może przerodzić się w budynek.
PYTANIA ZADAWANE ARCHITEKTOWI
Rozważania, jakie obrazują projekty, szkice, wizualizacje, plakaty i filmy Tschumiego, zaprezentowane w Centre Pompidou, dotyczą m.in. nieharmonijnego rozwoju urbanistycznego poszczególnych części miast, relacji przestrzeni publicznej i prywatnej (Tschumi pyta, czy skoro przestrzeń publiczna ulega coraz większej prywatyzacji, to czy można upublicznić przestrzeń prywatną, tak, jak w wirtualnej rzeczywistości dzieje się to na Facebooku?), dialogu tradycji i nowoczesności oraz siły wizualnego aspektu architektury.
WSPÓLNE POCZĄTKI STARARCHITEKTÓW
Tschumi, który podobnie jak kilka innych gwiazd współczesnej architektury, m.in. Daniel Libeskind, Zaha Hadid, Rem Koolhas i Frank Gehry, był bohaterem wystawy Deconstructivist Architecture, zorganizowanej przez Marka Wigleya i Phillipa Johnsona w nowojorskiej MoMie w 1988 roku. Chociaż między twórczością stararchitektów można obecnie znaleźć niewiele podobieństw, to 26 lat temu ich punktem wspólnym była teoria architektury, a szczególnie elementy inspirowane pismami Jacquesa Derridy.
Wykładowcy akademiccy z niewielkim doświadczeniem projektowym, w niedługim czasie stali się jednymi z najbardziej wpływowych architektów o gwiazdorskim statusie, a idee znane z ich prac teoretycznych przerodziły się w konkretne realizacje. Tschumi, jako jeden z nielicznych, dalej prowadził swoje teoretyczne poszukiwania. Może dzięki temu jego budynki, choć śmiałe i wizjonerskie, nie wydają się tak dziwne i nieprzyjazne, jak niektóre z najnowszych projektów Libeskinda czy Hadida?
OSTATNI DEKONSTRUKTYWISTA?
Wystawa w Centre Pompidou pokazuje Bernarda Tschumiego jako architekta poszukującego, dla którego teoria architektury jest narzędziem służącym do zadawania fundamentalnych pytań, na które odpowiada konkretnymi realizacjami. Czy jest on zatem ostatnim prawdziwym dekonstruktywistą?
Bernard Tschumi
Centre Pompidou, Paryż
30 kwietnia – 28 lipca 2014
Zdjęcia dzięki uprzejmości Centre Pompidou w Paryżu
Państwowe Muzeum na Majdanku ogłosiło konkurs na projekt rozbudowy Centrum Obsługi Zwiedzających Muzeum oraz rewitalizacji istniejącego budynku.
Nominacja do nagrody im. Miesa van der Rohe w 2013 to tylko jedno z szeregu prestiżowych wyróżnień, które uzyskało Centrum Kształcenia Nauczycieli z Granady. Autorzy projektu ze studia Ramóna Fernández-Alonso mogą śmiało pękać z dumy. Statuetki idą bowiem w parze z manifestowanym przez użytkowników i mieszkańców miasta zadowoleniem.
Budowa nowego gmachu dworca Łódź Fabryczna wre w najlepsze już od kilku miesięcy. Kolejarze, aby nie dać nam zapomnieć o przedsięwzięciu i podkręcić nieco temperaturę postanowili zrobić wszystkim miłą niespodziankę. Prezent, który serwuje nam dziś PKP to wizualizacje trzymanych dotąd w tajemnicy projektów wnętrz budynku.
W 2011 roku trzecią w kolejności najbogatszą gminą na Mazowszu była Gmina Lesznowola. Wiele inwestycji realizowanych w gminie ma na celu podniesienie poziomu życia jej mieszkańców, jak również przyciągnięcie nowych. Budowa nowoczesnych obiektów związanych z edukacją i sportem jest jedną z najskuteczniejszych metod zadbania o sowich obywateli. Według inwestora – Urzędu Gminy Lesznowola, najnowocześniejszym gminnym zespołem edukacyjno – kulturalno – sportowym w Polsce będzie bez wątpienia Centrum Edukacji i Sportu.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.