Budowa nowego gmachu dworca Łódź Fabryczna wre w najlepsze już od kilku miesięcy. Kolejarze, aby nie dać nam zapomnieć o przedsięwzięciu i podkręcić nieco temperaturę postanowili zrobić wszystkim miłą niespodziankę. Prezent, który serwuje nam dziś PKP to wizualizacje trzymanych dotąd w tajemnicy projektów wnętrz budynku.
Ekspresowe tempo
Niespodzianka od inwestora wzbudziła szczególne zainteresowanie wśród samych Łodzian. Powodem nie jest jednak tylko lokalny patriotyzm. Entuzjazm wywołuje głównie towarzysząca projektom data ich możliwej realizacji: rok 2015. Dla mieszkańców miasta umęczonych remontem trasy W-Z i objazdami związanymi z szeregiem inwestycji prowadzonych w centrum, wiarygodna informacja o szybkim postępie prac jest jaskółką zwiastującą wiosnę.
Już dzisiaj udało się zakończyć pierwszą, bardzo ważna fazę projektu: wylewanie gigantycznego stropu, pod którym znajdować się będzie torowisko. W maju rozpoczną się prace nad wznoszeniem stelażu i ścian dworca. Potem już tylko dach i oczywiście wnętrza. To właśnie one stanowić będą o uroku dworca, którego powierzchnia przekroczy 40 tys. metrów kwadratowych. Jedna dziesiąta tej liczny przeznaczona zostanie na strefy usługowe: kafeterie, restauracje, przechowalnie bagażu i punkty sprzedażowe. W porównaniu z wyglądem i funkcjonalnością starego dworca nowy ma zaskakiwać więc nie tylko skalą, ale i przyjaznością wobec podróżnego.
Stal, szkło i światło słoneczne
Dla projektantów jednym z priorytetów była drożność głównej hali. Wyzwaniem okazała się próba zwiększenia jej przepustowości. Aby zminimalizować kolejki ustawiające się przed kasami i wprowadzającej w przestrzeni niepotrzebny tłum, zdecydowano się kasy umieścić tuż przy wejściach od ul. Kilińskiego i Widzewa. Przestrzeń pomiędzy nimi zajmie część usługowa i gigantyczny hall. Uroku doda wielkopłaszczyznowe przeprucie stropu i wpadające przez nie światło dzienne. Świetlik będzie wisiał również nad peronami.
Wrażenie robią również liczby towarzyszące projektowi: parking będzie rozbity na 8 poziomów i ma pomieścić 960 samochodów, perony znajdują się na głębokości 16,5 metra, budynek będzie długi na 350 i szeroki na 85 metrów. Łódź Fabryczna jest jedną z najważniejszych inwestycji tego typu prowadzoną w Polsce. Jej budżet to 1,7 mld złotych.
Wizualizacje: Polskie Koleje Państwowe
Fotografia neonu starego dworca: Wikimedia Commons
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.