Kampus Apple z lotu ptaka
Budowa ogromnego kampusu firmy Apple w kalifornijskim Cupertino interesuje nie tylko architektów, ale przede wszystkim miłośników tej marki.
Bydgoskie Muzeum Okręgowe imienia Leona Wyczółkowskiego mieści się na reprezentacyjnej ulicy Gdańskiej. Aktualny stan budynku spowodował, że od 2009 roku jest on zamknięty dla zwiedzających, jednak doskonała lokalizacja tej zabytkowej kamienicy zmusiła władze do udostępnienia jej mieszkańcom i turystom. Ogłoszony właśnie przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej daje nam nadzieję na kolejną perłę architektury w tym mieście.
Plany rozbudowy
Kubatura obiektu ma zostać powiększona, prawie dwukrotnie. Dobudowa oficyny od strony wschodniej ma rozwiązać problemy lokalowe siedziby muzeum. Dzięki takiemu rozwiązaniu całość zaplecza ma zostać przeniesiona do dobudowanej części, natomiast zrewitalizowany budynek pomieści nie tylko eksponaty muzealne oraz zbiory biblioteczne, ale także sale konferencyjne czy do celów edukacyjnych. W budynku zaplanowano również umieszczenie pracowni konserwatorskich, nie tylko w postaci biur i warsztatów, ale także ogólnodostępnych pomieszczeń, w których mogą odbywać się konsultacje społeczne czy chociażby zajęcia dotyczące estetyzacji miasta. Cały budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych: podjazdy, windy i sanitariaty.
Koszty, plany i realizacja
Studium wykonalności projektu podaje, że całkowity koszt inwestycji wyniesie około 40 milionów złotych. Finansowanie tej modernizacji odbędzie się głównie dzięki pozyskaniu środków unijnych z budżetu na lata 2014-2020. Ogłoszona już dokumentacja projektowa umożliwia doskonałe przygotowanie się do pozyskania środków, na remont zaplanowany na 2016 rok.
Ostateczny kształt projekty poznamy do końca lipca 2015 roku. Aby został on zrealizowany musi uzyskać akceptację miejskiego konserwatora zabytków, głównego architekta miasta, plastyka miejskiego oraz społecznej rady do spraw estetyki. Projekt zaakceptowany przez tak szerokie grono odbiorców bez wątpienia będzie projektem wyjątkowym. Na realizację będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, jednak czas jest tutaj pewną gwarancją jakości. Przekonamy się za kilka lat.
Budowa ogromnego kampusu firmy Apple w kalifornijskim Cupertino interesuje nie tylko architektów, ale przede wszystkim miłośników tej marki.
Prawie dwadzieścia lat temu brytyjski krytyk i teoretyk architektury Charles Jencks założył fundację upamiętniającą jego żonę Maggie, która zmarła po długiej chorobie nowotworowej. Głównym celem fundacji jest tworzenie miejsc, w których wsparcie otrzymują osoby chore na raka oraz ich najbliższa rodzina. Działalność tych placówek w dużej mierze opiera się na samopomocy. Zlokalizowane są one zwykle w pobliżu szpitali, jednak nie świadczy się w nich usług medycznych. Ośrodki poświęcone pamięci Maggie projektowali światowej sławy architekci, między innymi Frank Gehry, Zaha Hadid i Richard Rogers.
Paryskie Cité de l’Architecture et du Patrimoine od lat szuka formuły, która pozwoli nie tylko na atrakcyjną promocję historii architektury, ale również na uniknięcie tymczasowego charakteru edukacyjnych przedsięwzięć. Punktowe wydarzenia, choć wywołują często medialne zamieszanie, po kilku tygodniach kończą wśród kurzu archiwów. Aby uniknąć muzealnej sztampy spece z paryskiego Centrum Architektury zdecydowali się rozszerzyć ofertę instytucji o ciąg wirtualnych, internetowych wystaw. Uniknięto dzięki temu groźby, że widz jedynie przespaceruje się między obiektami, a opasły katalog tkwić będzie przez lata nieruszany na bibliotecznym regale. Wystawa wirtualna, będąca w rzeczywistości rodzajem internetowego albumu, nie dość że poszerza publiczność Cité, to jeszcze pozostawia po sobie ślad w ogólnodostępnej przestrzeni. Co ważne: internauta nie musi też płacić za bilet.
Taki już chyba los historii polskiej architektury nowoczesnej, że opisywać ją będzie trzeba opierając się na fotografiach efemerycznych realizacji, albo na projektach budynków nigdy niezrealizowanych. Po Oskarze Hansenie i Jerzym Sołtanie, jednych z najwybitniejszych architektów ubiegłego stulecia, pozostały raczej sterty genialnych projektów, niż ikoniczne realizacje. Podobnie po głośnym artdecowskim pawilonie na paryską wystawę wzornictwa z 1925, dysponujemy tylko plikiem archiwalnych zdjęć.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.