Czy stawianie designerskich pawilonów na ośnieżonych zboczach ma sens? Według pomysłodawczyni projektu „Śniegu Kultury”, Isabelle de Beaufort, zdecydowanie tak. Rodziny i znajomych artystki nie zdziwił zapewne nonszalancki pomysł. Przez kilkanaście lat de Beaufort zajmowała się bowiem tworzeniem gigantycznych zielonych labiryntów w Alzacji…
Pawilon na stoku narciarskim Serre Chevalier stworzyło za namową artystki studio Hérault Arnod. Celem projektu „Kultura śniegu” było zapewnienie struktury logistycznej dla wycieczek tematycznych, dotyczących natury regionu, historii Rzymian w Alpach, czy historii lokalnej. Na ścieżkach porozmieszczano pawilony sceniczne, altany, tablice informacyjne w formie totemów. Poszczególne elementy starano się utrzymać w jednorodnej poetyce, aby utworzyć łatwo rozpoznawalny system identyfikacji wizualnej.
Pawiolony w Briançon zbudowane zostały z ustawionych regularnie białych żeber. Przepruta łupina ściano-dachu jest lekką, otwartą strukturą. Układ żeber umożliwił złamanie światła i wprowadzenie do pawilony przyjemnego półcienia. Znajdujące się wewnątrz altany, tablice informacyjne lub panele wystawowe pozostają jednak czytelne.
Pawilony wykonane zostały z łuków w wielowarstwowego drewna pochodzącego z lokalnych lasów. Wszystkim żebrom nadano ten sam ten sam kształt. W zależności od położenia widza zmienia się wygląd żeber. Iluzję optyczną wzmacnia również białe otoczenie. Dla architektów jądrem przedsięwzięcia stał się pomysł, aby pawilony na stoku grały efektem zbliżonym do odbijania się słońca na śniegu: przechodzenia od idealnej transparencji do nieprzezroczystości.
Fotografie dzięki uprzejmości studia Hérault Arnod
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.