Pirelli Tower

Pirelli Tower

Pirelli Tower, nazywany także "Pirellone", to 32-kondygnacyjny wieżowiec liczący 127 m wysokości. Usytuowany jest w Mediolanie we Włoszech. Budynek został zaprojektowany przez włoskiego architekta i projektanta Gio Pontinego (1891 – 1979) oraz inżyniera i architekta Piera Luigi Nerviego (1891 – 1979). 

Wizytówka włoskiej gospodarki

W 1950 r. Alberto Pirelli, prezes i właściciel legendarnego koncernu oponiarskiego Pirelli, zlecił budowę nowoczesnego wieżowca na terenie, gdzie w XIX w. była położona pierwsza fabryka firmy. Projekt miał na celu wzmocnienie wizerunku firmy poprzez reprezentatywny budynek w strategicznej lokalizacji, w pobliżu głównego dworca kolejowego w Mediolanie oraz obszaru, który miał stać się nową dzielnicą biznesową. Budowa biurowca rozpoczęła się sześć lat później, w 1956 r. Był to czas boomu gospodarczego we Włoszech, dlatego po zakończeniu przedsięwzięcia, w 1960 r. niemal Pirelli Tower natychmiast stał się symbolem odrodzenia gospodarki włoskiej po II wojnie światowej. Stał się także najwyższym budynkiem w Italii.

Podstawa budynku liczy 1900 m², natomiast długość to 75,5 m, a szerokość 20,5 m. Do jego konstrukcji wykorzystano około 30 000  m³ betonu. Wieżowiec waży blisko 70 000 t i ma pojemność 125 324  m³ (4 435 800 metrów). Pirelli Tower był jedną z pierwszych konstrukcji w Europie, w której porzucono klasyczną blokową stylistykę na rzecz strukturalnego szkieletu, ścian osłonowych, zwężających się boków oraz ściętych narożników. Oficjalna inauguracja budynku miała miejsce 4 kwietnia 1960 r. W tamtym czasie wieżowiec mieścił około 2000 osób: 1200 pracowników Pirelli, a także powierzchnie biurowe i powierzchnie komercyjne do wynajęcia. Olbrzymi wkład w powstanie wysokościowca miała włoska firma Italcementi, która dostarczyła wydajny i świetny jakościowo cement oraz opracowała specjalną mieszkankę betonu.

foto. Paolo Monti
[CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Tragiczny wypadek awionetki

W 1978 r. z uwagi na wysokie koszty utrzymania budynku koncern Pirelli sprzedał go za 43 miliardy lirów Regionalnemu Zarządowi Lombardii. Od 1983 r. wieżowiec przeszedł kilka prac remontowych i konserwacyjnych. Wszystkie ruchome ściany i powłoki winylowe zostały usunięte i zastąpione marmurem oraz dywanami z symbolem władz regionu Lombardii.

18 kwietnia 2002 r. Europejczycy na moment przypomnieli sobie o tym nieco już podniszczonym i zapomnianym, ale wciąż eleganckim dziele światowego modernizmu. Tego dnia samolot jednosilnikowy Rockwell Commander 112, któremu skończyło się paliwo uderzył w wieżowiec. Pilot oraz dwie osoby akurat pracujące w budynku zginęły. Po tym wypadku w Pirelli Tower przeprowadzone prace naprawcze.  

foto. Paolo Monti
[CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
Udostępnij wpis

Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.