Pirelli Tower, nazywany także "Pirellone", to 32-kondygnacyjny wieżowiec liczący 127 m wysokości. Usytuowany jest w Mediolanie we Włoszech. Budynek został zaprojektowany przez włoskiego architekta i projektanta Gio Pontinego (1891 – 1979) oraz inżyniera i architekta Piera Luigi Nerviego (1891 – 1979).
Wizytówka włoskiej gospodarki
W 1950 r. Alberto Pirelli, prezes i właściciel legendarnego koncernu oponiarskiego Pirelli, zlecił budowę nowoczesnego wieżowca na terenie, gdzie w XIX w. była położona pierwsza fabryka firmy. Projekt miał na celu wzmocnienie wizerunku firmy poprzez reprezentatywny budynek w strategicznej lokalizacji, w pobliżu głównego dworca kolejowego w Mediolanie oraz obszaru, który miał stać się nową dzielnicą biznesową. Budowa biurowca rozpoczęła się sześć lat później, w 1956 r. Był to czas boomu gospodarczego we Włoszech, dlatego po zakończeniu przedsięwzięcia, w 1960 r. niemal Pirelli Tower natychmiast stał się symbolem odrodzenia gospodarki włoskiej po II wojnie światowej. Stał się także najwyższym budynkiem w Italii.
Podstawa budynku liczy 1900 m², natomiast długość to 75,5 m, a szerokość 20,5 m. Do jego konstrukcji wykorzystano około 30 000 m³ betonu. Wieżowiec waży blisko 70 000 t i ma pojemność 125 324 m³ (4 435 800 metrów). Pirelli Tower był jedną z pierwszych konstrukcji w Europie, w której porzucono klasyczną blokową stylistykę na rzecz strukturalnego szkieletu, ścian osłonowych, zwężających się boków oraz ściętych narożników. Oficjalna inauguracja budynku miała miejsce 4 kwietnia 1960 r. W tamtym czasie wieżowiec mieścił około 2000 osób: 1200 pracowników Pirelli, a także powierzchnie biurowe i powierzchnie komercyjne do wynajęcia. Olbrzymi wkład w powstanie wysokościowca miała włoska firma Italcementi, która dostarczyła wydajny i świetny jakościowo cement oraz opracowała specjalną mieszkankę betonu.
Tragiczny wypadek awionetki
W 1978 r. z uwagi na wysokie koszty utrzymania budynku koncern Pirelli sprzedał go za 43 miliardy lirów Regionalnemu Zarządowi Lombardii. Od 1983 r. wieżowiec przeszedł kilka prac remontowych i konserwacyjnych. Wszystkie ruchome ściany i powłoki winylowe zostały usunięte i zastąpione marmurem oraz dywanami z symbolem władz regionu Lombardii.
18 kwietnia 2002 r. Europejczycy na moment przypomnieli sobie o tym nieco już podniszczonym i zapomnianym, ale wciąż eleganckim dziele światowego modernizmu. Tego dnia samolot jednosilnikowy Rockwell Commander 112, któremu skończyło się paliwo uderzył w wieżowiec. Pilot oraz dwie osoby akurat pracujące w budynku zginęły. Po tym wypadku w Pirelli Tower przeprowadzone prace naprawcze.
Beton dekoracyjny na ścianę to jeden z największych hitów wnętrzarskich ostatnich lat! Jak zaaranżować wnętrze w nowoczesnym stylu, aby uzyskać nowoczesne wnętrze w eleganckim wydaniu? Jakie kolory i elementy mogą nam ogrzać surowy beton? Przeczytaj sam!
W obecnej sytuacji traktujemy wyjście do sklepu jako przykrą konieczność, okupioną strachem o zdrowie własne i swojej rodziny. Markety, choć wprowadziły serię potrzebnych środków ostrożności, wciąż nie są miejscami stuprocentowo bezpiecznymi. Studio Shift przedstawia odpowiedź na te codzienne wyzwania nowej rzeczywistości.
Od wczoraj znaleźć można w księgarniach nową pozycję powstałą dzięki kooperacji wydawnictwa Karktery i stołecznego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Chodzi oczywiście o oczekiwaną od kilku miesięcy książkę: „Dom jako forma otwarta". Szumin Hansenów.
Rozpoczęto już pracę nad nowoczesnym obiektem, który ma służyć przede wszystkim żeglarzom oraz pełnić funkcje publiczne. Ma on powstać przy nabrzeżu Beniowskiego. Jest to element programu Polskiego Związku Żeglarskiego, wspieranego przez władze miasta. Obiekt ma zostać zbudowany do roku 2016. Oprócz samego portu w skład kompleksu mają wchodzić hotele, restauracje oraz centra handlowe. Dostępne będą także pomieszczenia umożliwiające funkcjonowanie klubom żeglarskim. Cały kompleks ma być jednym z najnowocześniejszych tego typu w Polsce.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.