Konkurs architektoniczny na projekt Pomorskiego Muzeum Motoryzacji został rozstrzygnięty 8 maja 2013. Pomysłodawcą placówki, która ma być zbudowana w kaszubskiej miejscowości Karczemki jest pasjonat motoryzacji, który chciałby popularyzować wiedzę o tej dziedzinie techniki. Jak sam opisuje swoją koncepcję: „Muzeum będzie nie tylko miejscem gdzie można naocznie podziwiać historyczne egzemplarze, unikalne modele aut, jest jednostką utworzoną w celu popularyzowania historii motoryzacji i techniki na terenie naszego kraju i na arenie międzynarodowej”.
Dwanaście zakwalifikowanych prac zostało ocenionych przez twórców PMM w konkursie. Przyznane zostały trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia, w tym drugą nagrodę otrzymało biuro Jk-a, Marcina Jagiełły i Jarosława Krysiaka, a trzecią zespół z Krakowa Vostok Design, gdzie autorem projektu był Wojciech Gawinowski. Wyróżnienia zostały przyznane pracowni Atelier Loegler z Krakowa oraz Zapp Architekci z Gdańska.
Pracownia MUS Architekci z Katowic przedstawiła najlepszą zgłoszoną propozycję. Zespół, w składzie Adam Zwierzyński i Anna Porębska tak opisali swój projekt: „Bazując na szeregu wytycznych do projektu przyjęto koncepcję stworzenia budynku w konstrukcji drewnianej. Istotne dla projektowanej przestrzeni jest piękno drewna, zarówno w postaci eksponowanych elementów konstrukcyjnych, płaszczyzn okładzinowych jak i elementów wykończeniowych oraz form małej architektury. Budynek muzeum jest klarowną przestrzenią ekspozycyjną –opakowaniem i tłem dla eksponatów, ale jednocześnie bryła tego typu budynku powinna być ikoną architektury. Powinna być intrygująca, przyciągająca uwagę ludzi i mediów. Powinna stanowić znak w przestrzeni”.
Architekci analizując topografię terenu, opracowali kształt budynku w taki sposób, aby obiekt jak najlepiej mógł zostać wkomponowany w naturalne otoczenie. W autorskim opisie możemy przeczytać: „Zarys formy budynku jest wynikiem myślenia o przestrzeni jako całości, stąd bryła zdaje się wyrastać z płaszczyzny terenu, unosząc się - przeistacza się ze skarpy w rodzaj ekranu fasady frontowej”.
Architekci zaznaczają również, że „Pod względem formalnym niezwykle istotna jest struktura szkieletu konstrukcji drewnianej. Rytmiczne podziały i trójwymiarowa sieć powiązań drewnianych elementów konstrukcji w zależności od pory dnia i stopnia nasłonecznienia ożywa w zmiennym światłocieniu. Dodatkowo sam rodzaj materiału – drewno zastosowane ze zdecydowaniem i ciągłością na elewacjach budynku będzie wpływało niezwykle pozytywnie na odbiorcę i stopień wpisania sporej kubatury w krajobraz zastany”, co odnosi się do dość prostej, zgeometryzowanej, nieregularnej bryły budynku, która ma powstać w całości z drewna.
Wnętrza, tak jak w każdym muzeum, zaplanowano jako tło dla eksponatów. Siłę wyrazu stanowić będzie rytmiczny układ desek na ścianach oraz drewnianych elementach konstrukcyjnych, co nada jej oszczędności i purystyczności. Spiralna platforma wijąca się wewnątrz głównej Sali będzie jedynym odstępstwem od minimalistycznej formy. Jak możemy przeczytać: „W otwartej hali muzeum zaprojektowano kręgosłup ekspozycji – taśmę ekspozycyjną inspirowaną torami wyścigowymi, dającą możliwości interesującej prezentacji samochodów”.
Zdjęcia pochodzą z profilu Pomorskiego Muzeum Motoryzacji.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.