Przy realizacji obiektów sportowych w Soczi Rosjanie próbowali postawić na zdrowy rozsądek. Doświadczenia Igrzysk Olimpijskich w Atenach, Vancouver i w Pekinie pokazały, że architektoniczna oprawa imprezy to nie tylko wyzwanie artystyczne i logistyczne. Po wyjeździe sportowców i kibiców, kiedy wygasły już fajerwerki wieczoru zamknięcia Igrzysk, organizatorom igrzysk z poprzednich lat przyszło zmierzyć się z problemem utrzymania i ponownego zdefiniowania funkcji budynków zbudowanych z myślą o wydarzeniu. W Soczi, jak zapowiadano w trakcie przygotowań i prac budowlanych, wszystko miało zostać przemyślane i zaplanowane z dużym wyprzedzeniem.
Już dziś wiadomo jednak, że Igrzyska okazały się powtórką z carskich spektakli, w których nie mierzy się sił na zamiary. Przekroczony czterokrotnie(!) budżet wydarzenia zaburza nieco mocarstwową pocztówkę imperium.
Za realizacją koncepcji parku olimpijskiego i flagowego stadionu wydarzenia stoi międzynarodowa firma projektowa Populous. Dzięki jej inicjatywie część obiektów zaprojektowano tak, aby po olimpiadzie możliwe było ich rozmontowanie, transport i zmontowanie w innym mieście.
Olimpijskie inwestycje w Soczi powstawały od zera. Populous zdecydował się na zogniskowanie inwestycji w obrębie okrągłego Placu Medali, tak aby kibice mogli przemieszczać się między nimi piechotą. Sześć największych realizacji to: Balszoj Ice Dome, Szajba Arena, Centrum Łyżwiarskie Adler Arena, Pałac Łyżwiarski Iceberg, Centrum Curlingu „Kostka Lodu” oraz Stadion Olimpijski „Fiszt”.
Na carskich igrzyskach Putina w Soczi nie mogło zabraknąć stosownych akcentów. O skorupie Stadionu Fiszta mówi się jako o nawiązaniu do biżuteryjnych jajek Fabergé. Koncepcja architektoniczna gmachu ma być jednak zainspirowana łukiem pasma górskiego ze szczytem Fiszt (stąd nazwa obiektu). Dach i ściany zdecydowano się pokryć lśniącą pokrywą z poliwęglanu, aby na ich płaszczyźnie mógł odbijać się pejzaż. Szacunek dla krajobrazu reprezentuje również przecięta na pół kompozycja bryły umożliwiająca postrzeganie Stadionu od strony morza jako formy górskiej, od strony miasta, jako rodzaj żagla rysującego się na tle plaży. W budynek zainwestowano prawie 800 miliony dolarów.
Połowę mniej włożono w Balszoj Ice Dom, którego kopuła wygląda jak gigantyczna kropla wody. W strukturę wmontowano zespół ekranów umożliwiających podświetlanie obiektu w nocy i tworzenie na nim dowolnych dekoracji.
Adler Arena, wspólne dzieło rosyjskiej firmy Kuban Universal Proekt oraz biura Cannon Design, po igrzyskach przekształcona zostanie w centrum wystawiennicze. Podobnie Szajba Arena, w której rozegrane zostaną zawody hokejowe, po zakończeniu igrzysk ulegnie specyficznej metamorfozie. Obiekt ma zostać rozmontowany i zainstalowany w 2015 roku w Krasnodarze lub Niżnym Nowogrodzie. ‚Iceberg’ w tym samym roku zostanie zaadoptowany na welodrom.
Zdjęcia: ©Sochi 2014
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.