Siedziba koncernu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.
Siedziba koncernu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.
Część cokołowa wykończona rdzawym łupkiem ma odnosić się do jednej z gałęzi działalności spółki PGE – wydobycia węgla brunatnego. To co powyżej: szkoło i czarne panele, mają wiązać się z kolei z drugim sektorem – produkcją i przekazywaniem energii elektrycznej. Siedziba koncernu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. to jednak nie tylko gra z symbolicznym ładunkiem zastosowanych materiałów, ale przede wszystkim wzorcowy przykład nowoczesnego, racjonalnego budownictwa.
Gmach PGE projektu biura architektonicznego FAAB, za którym stoją Adam Figurski i Adam Białobrzeski, został nie tylko doceniony przez zleceniodawcę, który zdecydował się zainwestować w przedsięwzięcie ponad 50 milionów złotych, ale także przez krytyków architektury z Archdaily na czele. Realizacja oddana do użytku wiosną zeszłego roku znalazła się niedawno w opracowanym przez popularny portal rankingu na Building of the Year.
Co stanowi o sile projektu? Niewątpliwie jednym z jego najważniejszych atutów jest funkcjonalizm. Budynek przeznaczony na miejsce pracy dla około 300 pracowników opiera się na przejrzystym planie. Prawie 90% powierzchni gmachu wykorzystuje naturalne oświetlenie. Na poziomie -1 umieszczono parking, dzięki czemu udało się odpowiednio zaaranżować i oczyścić otaczające biurowiec otoczenie. Na wygospodarowanym od strony dziedzińca placu umieszczono w związku z tym rodzaj sztucznego basenu, w którym woda uzdatniana jest bez użycia chemikaliów.
Bełchatów, który nie kojarzył się chyba dotychczas z jakościową architekturą współczesną od kilku miesięcy cieszy się jedną ciekawszych polskich pereł. Budynek PGE to wreszcie nie tylko nowoczesne materiały i kaligraficzna forma wykończenia, ale również konsekwentnie przeprowadzona koncepcja życia budynku. Pracownia FAAB nie tylko stworzyła elegancki gmach, ale również zaprogramowała jego funkcjonowanie w przestrzeni. Jednym z istotnych aspektów projektu było ponadto kierowanie się komfortem pracowników i usprawnienie logistycznych możliwości centrum łączącego biura i sale konferencyjne z bardziej przyziemną sferą biurowej codzienności – kantyną, rozkładem korytarzy, świetlistym placem idealnym na przerwę na papierosa.
Tradycja budowania przez studentów szkół architektonicznych tymczasowych pawilonów zdobiących teren kampusu, choć rdzennie amerykańska, od kilku lat znajduje płodny grunt również w Europie. Pawilony to nie tylko możliwość zrealizowania własnego projektu, ale przede wszystkim laboratorium form artystycznych i poligon wdrażania unikalnych technologicznych rozwiązań. Oczywiście pawilony to również rodzaj architektonicznego kaprysu i nie każdą uczelnię stać na wygospodarowanie stosownego budżetu. Uniwersytet w Stuttgarcie nie należy jednak do najbiedniejszych.
Po zeszłorocznej gigantycznej prezentacji rysunków i projektów Le Corbusiera, nowym architektonicznym flagship project MOMA ma być Frank Lloyd Wright. Pretekstem dla nowojorskiej wystawy, która w dniu otwarcia przyciągnęła nie tylko uwagę mediów i badaczy, ale również na co dzień skłócone środowiska amerykańskich architektów i urbanistów jest pozyskanie przez muzeum obszernego archiwum architekta.
Czy stawianie designerskich pawilonów na ośnieżonych zboczach ma sens? Według pomysłodawczyni projektu „Śniegu Kultury”, Isabelle de Beaufort, zdecydowanie tak. Rodziny i znajomych artystki nie zdziwił zapewne nonszalancki pomysł. Przez kilkanaście lat de Beaufort zajmowała się bowiem tworzeniem gigantycznych zielonych labiryntów w Alzacji…
Taki już chyba los historii polskiej architektury nowoczesnej, że opisywać ją będzie trzeba opierając się na fotografiach efemerycznych realizacji, albo na projektach budynków nigdy niezrealizowanych. Po Oskarze Hansenie i Jerzym Sołtanie, jednych z najwybitniejszych architektów ubiegłego stulecia, pozostały raczej sterty genialnych projektów, niż ikoniczne realizacje. Podobnie po głośnym artdecowskim pawilonie na paryską wystawę wzornictwa z 1925, dysponujemy tylko plikiem archiwalnych zdjęć.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub
nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.
comments powered by Disqus
Newsletter Architectu
Otrzymuj informację o nowych wpisach, produktach, wywiadach.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Komentarze
Architectu moderuje komentarze do ułatwiania świadomej, merytorycznej, cywilnej rozmowy. Obraźliwe, bluźniercze, autopromocyjne, wprowadzające w błąd, niespójne lub nietypowe komentarze zostaną odrzucone. Moderatorzy pracują w godzinach pracy i akceptują tylko komentarze napisane w języku polskim.